Sv: Mitt prosjekt: halvmaraton 2011
Jeg har også planer om halvmaraton, men hadde tenkt å legge det til 2010. Hadde det ikke vært for en (planlagt) operasjon for to uker siden tror jeg kanskje jeg ville prøvd meg denne høsten, men nå blir det for drøyt. Jeg startet på nullform i april, hadde flott formstigning, og tror jeg skal si meg fornøyd med det for denne sommeren
Jeg tror at problemet for meg ikke blir å komme i god nok form, kan man løpe f eks 5 km kan man som regel løpe 10 også med litt senket tempo, man må bare komme forbi formterskelen der man kan hvile mens man løper. Det store problemet tror jeg blir å tåle belastningen på ledd og sener. Det har jeg erfaring med fra tidligere perioder der jeg har jogget en del og vært i god form, at det er fysisk tilstand som setter begrensninger. Da kunne jeg legge ut på løpetur og måtte gi meg etter kanskje 10-15 km pga smerter i knærne eller hoftene. Jeg tror det krever målrettet tilvenning over lang tid for å tåle belastningen med en halvmaraton, og sannsynligvis bør man drive styrketrening for å gi problemområdene ekstra styrke. Jeg har bare ikke særlig kunnskap på det området. Hvis du har eller får tips blir jeg glad om du deler 
Åja, det var sant! Her kommer det jeg egentlig skulle si. Grete Waitz har laget treningsprogram for folk som vil løpe halvmaraton. Det går over 18 uker, og du finner det her:
http://www.oslomaraton.no/Treningspr...araton%201.pdf
Jeg skal følge med hvordan det går med deg