Vis enkelt innlegg
Gammel 14-07-09, 19:50   #1
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Behandling av muskulære nakke- og ryggplager og betennelse

Jeg har store problemer med muskulære plager i nakke og rygg, og har stadig tilbakevendende betennelser som setter seg rundt skulderbladene og oppover nakken og halsen. Jeg har hatt plager i mange år, men disse har eskalert etter at jeg kom ut i arbeidslivet for 3 år siden. Jeg sitter foran en PC hele dagen og jobben er tidvis stressende med mye press og jeg har en del overtid.

For halvannet år siden (etter en ekstrem stressperiode) låste alt seg, og det endte med hel og delvis sykemelding i 4 måneder. Jeg begynte på fysiterapibehandling da, men desverre så var denne tilnærmet uten virkning. Prøvde også behandling med nåler, men dette gjorde meg verre. Til slutt fikk jeg trykkbølgebehandling, og dette hjalp sånn nogenlunde. Desverre er trykkbølgebehandling veldig dyrt og man må betale hele sulamitten selv (for ikke å snakke om at det er ren tortur, og at jeg ble slått ut i et par dager etter behandlingene...).

I februar gikk jeg på en smell igjen, men jeg kom meg til lege før det gikk alt for galt og fikk betennelsedempende (Voltaren + paracet), og disse har jeg gått på nesten hele tiden siden da. Desverre så har magen min begynt å reagere veldig på Voltaren nå, og virkningen er heller ikke noe å skryte av.

Jeg har gått til fysikalsk behandling på mensendieck-klinikken siden mars/april, og foreløpig er dette den behandlingen jeg har respondert best på. Jeg har vært nøye med å gjøre øvelsene mine, og fysioen har merket betraktelig bedring den perioden.

Men så kommer det o'store mennet: Nå har jeg atter en gang fått skikkelig betennelse på høyresiden som går fra ca midt på skulderbladet og oppover mot nakken og halsen til ca hårfestet. Meget smertefullt, og smertene ødelegger nattesøvnen. Voltaren og paracet letter ikke på smertene, og magen min har det overhodet ikke bra. Smertene gjør også sitt til at jeg ikke klarer å gjøre øvelsene mine.

Derfor lurer jeg på om det finnes noen alternative behandlinger jeg kan prøve. Vil kiropraktor kunne hjelpe når det er muskulært? Hva med naprapat? Finnes det andre medisiner som (naturmedisiner?) kan være virkningsfulle og som ikke etser opp magen? Betennelsesdempende mat?

Det er ganske ille å ikke være fyllt tredve en gang, og allerede være så plaget av disse smertene. Og jeg merker at tåler mindre og mindre stress før kroppen klikker, og det begynner å gå på psyken løs. Jeg er evig takknemlig for alle gode råd, både konvensjonelle metoder og alternative metoder. Jeg har jo tross alt planer om å være i arbeidslivet i nesten 40 år til ...

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat