Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?
Har selv 2 barn med dårlig arv mht fedme. Begge har mer enn de liker selv. Hva gjør vi?
Vi snakker med barna om sunn mat. bruker ikke ord som slanking, lavkarbo mm. Sier at de må smake på all mat som blir satt frem. De aner ikke at de spiser nesten bare lavkarbo til måltidene og savner ikke poteter, ris etc. Tror ikke de tenker på at det skulle vært der. de er 9 og 14. Derfor begrenser vi ikke den sunne maten. Men godteri sjokopålegg mm er det begrensninger på, akkuratt som tv, spilling og data.
De får beskjed at de spiser så sundt i sin hverdag at de ikke trenger å tenke på å kutte mat, men det de må er å bevege seg mer. Vi har oppmuntret til økt aktivitet uten å presse. Derved har de etterhvert funnet frem til aktivitets ting som de blir skikkelig trent av. Helt av seg selv.
Det er vi som skal lære barna våre gode matvaner, ikke de som skal fortelle oss hva de vil ha og ikke ha. Det tar i gjennomsnitt 10 ganger for et barn å smake på en ting før de aksepterer en ny smak. Selvfølgelig respekterer jeg om de virkelig ikke liker noe, men det er et fåtall av smaker vi oppriktig ikke klarer å spise. For min del er det bla. a lever... uæh..
Han minste min er ikke noen middagsspiser, så vi tar resten av middagen hans i kjøleskapet og så må han spise det senere om han blir kjappt sulten etter en minimiddag. Istedefor å gi ham brød, youghurt eller annet han elsker.
Pappan har tross alt vært på jobb den dagen for å gi ham næringsrik mat, den kan vi jo ikke kaste.
Ellers er barna med på måltidsplanlegging. kommer med forslag osv.

|