Valg av lavkarbo-retning
Jeg har selv holdt på noen uker nå på ketolyse (i alle fall nært opptil, ikke 100% etter boka), og var nå i helga på en tur med en venninne, som ble veldig inspirert av det jeg fortalte, og hun spurte i vei om hva jeg spiser og ikke spiser av ulike matvarer. Hun har bare noen få kilos "overvekt", men diabetes (uten medisiner) og høyt kolesterol. Hun vil legge om kostholdet inspirert av dette jeg gjør, men jeg anbefaler henne å lese bøker + på nettsider (som denne) for å lære og å finne oppskrifter på "alternativ mat". Og kanskje også lufte dette med legen sin før hun starter. Jeg tenker at Ketolyse jo er for de av oss som trenger å gå ned mye i vekt, og derfor er en for "ekstrem" variant ift. hva hun trenger å satse på. Det er jo for å oppnå helsegevinst, ikke primært vektreduksjon som er hennes behov.
Hvilken lavkarbo-variant vil dere erfarne anbefale henne ut fra dette jeg har skrevet? Fedon? Jeg har ellers kjøpt Torkils bok "Etter slankekuren" (jadda, altfor tidlig for min del, men den er nå kjøpt inn allikevel...). Har også et par av Fedons bøker, samt selvsagt Ketolyse-boka, og en generell lavkarbo-kokebok (inndelt etter antall g kh per rett), men den er litt misvisende, for utrolig mange av bildene viser retten med ris/brød etc. Alle bøker hun kan få låne av meg, dersom det er en av disse retningene som hun bør prøve.
Noen som har råd og anbefalinger for henne?
|