Sv: Syre-base balanse, tips
Interessant tråd, men jeg er foreløpig svært, svært skeptisk. For meg virker dette som (unnskyld uttrykket) tradisjonell trolldom fra alternativmedisinere og homøopater. Jeg skal innrømme at jeg så langt ikke gått så dypt i dette, men det sier litt når de første 200 google-treffene på temaet bringer opp alternativsider.
Men det er flere grunner til at jeg er skeptisk. For det første: årsak og effekt. Her er det en hypotese som sier at syreverdien har betydning for mange prosesser i kroppen. Men hvis noe påstås å betydning, bør det i det minste være en troverdig forklaring til årsak og effekt. Jeg skal forsøke å ikke ramle ut i krav til dokumenasjon på alt mulig igjen, men finnes det noe som kan forklare sammenhengen mellom f.eks. mikrobølgevarmet mat og betente ledd?
Det andre som gjør meg skeptisk er at kostholdet som anbefales er mistenkelig likt det som siden 1980 er regnet for "sunt" og "positivt" - mao noe som de fleste kan kjenne seg igjen i og støtte opp under. Dette er også et veldig vanlig virkemiddel innen alternativmedisinen - å bruke anerkjent forskning for å støtte opp under vidløftige alternativteorier. Med andre ord at virkelig vitenskap tas til inntekt for noe det overhodet ikke var ment å undersøke.
Det tredje egentlig en forlengelse av punktet over. For her er er det også mistenkelig mye moral ute og går. Hva har moral i en diskusjon om fysiologi å gjøre? For eksempel at man tar med et generelt punkt som rusmidler. Hva er rusmidler i denne sammenhengen? Virker f.eks. marijuana, heroin og khat likt, eller er det bare generelt dårlig for syrebalansen å bruke rusmidler? For meg handler det om moral, og om å bygge opp under en svak hypotese med noe som legfolk kan nikke gjenkjennende til. Det samme gjelder punktene om orden på kjøkkenet og lokalt dyrket mat. Eller at man bør koke maten på gass- eller vedovn. Hvordan kan ph-verdien påvirkes av hvilken energikilde som gjør kokeplaten varm? Det minner litt om homøopatmedisin som er så uttynnet at det ikke finnes så mye som et molekyl av det opprinnelige virkestoffet igjen. Syltynt med andre ord...
Til slutt: Ettersom det var svært mange høykarboingredienser på listen over anbefalte matvarer, bør i hvert fall de positive sidene ved et balansert syrenivå oppveie de negative sidene som overvekt, hjertesykdom osv.
Det er ikke meningen å være negativ verken til innlegget, trådstarter eller temaet, og jeg håper det ikke oppfattes slik. Jeg er bare skeptisk, og forsøker å forklare hvorfor.
Det kan til og med hende jeg tar fullstendig feil 
|