Stagnasjon i muskelvekst og vektnedgang!
Jeg er ca 165 cm høy/lav, og veier 58 kg. Vil ned i vekt, til mellom 50 og 55 kg et sted, og ønsker samtidig å "stramme opp" kroppen. Trener styrke ca to ganger i uken. Spiser lavkarbo'ish, men følger ingen spesiell diett. Jeg har aldri vært i nærheten av undervektig, men har allikevel tidligere hatt et slitsomt negativt syn på mat og kropp, så jeg har valgt å holde meg unna telling av kalorier og karbs, i frykt for at jeg skal henge meg opp i tallene og begynne å spise altfor lite. Valgte å gå over på lavkarbo fordi jeg fungerer bedre på et lavt karbohydratinntak, og fordi jeg ønsker å kunne gå ned i vekt uten å måtte telle og veie alt jeg spiser.
Jeg har spist lavkarbo og trent styrke i ca 10 uker, og har i løpet av den tiden gått ned to kg. Før dette spiste jeg ganske usunt (aldri middag, nesten ikke proteiner, og altfor mye kneipbrød ), og hadde ikke trent på månedsvis.
Den siste måneden har vekten stått stille, og jeg synes ikke jeg ser særlig (synlig) fremgang i treningen heller. Men det er kanskje for tidlig ennå?
Jeg trener som sagt ca to ganger i uken. Noen ganger mindre, siden jeg ofte er støl i mange dager. De siste tre ukene har treningsprogrammet mitt sett slik ut:
Strakmark: 16 kg x30
Stående roing: 14 kg x 30
Planke: 45 sek
Triceps kickbacks: 4 kg x 30
Knebøy: 10kg x 1 (holder på å "kjøre inn" denne øvelsen, har ikke knebøystativ, og er i tillegg latterlig svak - derfor den pinglete vekten )
Jeg er klar over at det er mange muskler som ikke blir trent i dette programmet. Det skyldes delvis mangel på annet utstyr enn vektstang og manualer, og delvis at jeg har en liten motforestilling mot å trene brystmusklene fordi jeg er redd for å forverre min dårlige, fremoverlutede holdning. Men benk og knebøystativ skal handles inn i nærmeste fremtid!
Også var det maten...
Jeg fører matdagbok, så jeg limer inn noen typiske dager her. Det hadde vært fint om noen hjelpsomme personer der ute kan ta en liten titt på dem, om ikke annet for å gi meg en viss peil på om jeg fortsatt spiser for lite. Er særlig bekymret om jeg får i meg nok proteiner.
Noen typiske dager:
Frokost: To kokte egg, en håndfull valnøtter og mandler
Lunch: Ca 10-15 jordbær, tre ruter 70% sjokolade, to stekte egg, fire stekte bacon
Lunch 2: En håndfull mandler
Middag: Mørbradbiff (ca 300 g), rosenkål (ca 300 g?), en stor klatt kryddersmør
Frokost: Stekte 2 egg og 4 bacon
Lunch: 3 isbitstore frosne terninger bestående av kokosfett, litt 86%-sjokolade, kremfløte og smør
Middag: Taco (ca 300 g tror jeg) med stor klatt seterrømme, noen teskjeer salsa, og en stor neve ost
Dessert: 3 sjokoladefettbiter til
Frokost: En stor skål hjemmelaget müsli (av med sesamfrø, solsikkefrø, mandler, valnøtter og kokosmasse) med kremfløte og litt 86%-sjokolade
Lunch: Mørbradbiff (ca 250g), ca 2 dl hjemmelaget lavkarbo-bearnaisesaus, ca 3 tomtater
Middag: Chili con carne (ca 300 g) med 1/3 av en seterrømmeboks, og salat
Frokost: Kokt egg (2), stekte opp ca 8 osteskiver og hadde salami oppå
Lunch: Halv boks seterrømme med dip, ca 4 gulrøtter, og ca 10 jordbær
Etter trening: Ost (kanskje 50 gram?) og ca 5 salamiskiver
Middag: Rakk ikke å lage noe (dette hender altså i blant )
Hvordan ser dette ut, ved første øyekast (jeg forventer ikke at dere skal regne ut ekstakt mengde kcal altså, men kanskje noen klarer å gjøre et kjapt overslag i hodet?) Er det for mye mat? For lite mat? Og ikke minst, bør jeg få i meg mer proteiner?
(Og ja, jeg vet: Jeg spiser for mye sjokolade.. Det skal det bli slutt på!)
|