Vis enkelt innlegg
Gammel 27-07-09, 09:47   #136
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: RAW FOOD - Den Alternative Livsstilen

Opprinnelig lagt inn av Eneres, her.

Som sagt, man finner ikke nok dekkende studie på internett. Men det er jo greit å få med seg hva leger og forskere sier om hva man spiser for de som vil det! Men behandla bearbeidet kjøtt er verre.. pølser f.eks. Heller rent rødt kjøtt da.

Nåja, leger sier så mye forskjellig. Forskere også, forresten. Her er hva bla. leger sier som er helt omvendt av linkene dine (hele artikkelen i linkene):

Overlegen på Harstad sykehus, Karl Jensen:

Sitat:

En diett med rikelig med animalsk fett og protein og lite karbohydrater dokumenteres å bedre hjertefunksjonen målt ved blodprøver og EKG. Hjertet forbrenner helst mettet fett som "brensel".

Professor i ernæring, Dag Viljen Polezsynski:

Sitat:

- Norske offentlige kostholdsråd går jo på tvers av det som er sunn fornuft. Vi kan prøve å forestille oss hva urmennesket har spist. Det var ikke sukker og hvitt brød, sier kostholdseksperten og peker på at mennesket først lærte å dyrke korn for ca. 5000 år siden. Fettinnholdet kan være inntil 70-80 prosent uten at det gjør noen skade.

Legen Jan Kwasniewski anbefaler store mengder mettet, animalsk fett og veldig lite karbohydrater. Han kan vise til store tall pasienter som er blitt helt friske av hans kosthold.

Det samme kan forresten legen og hjertespesialisten Robert Atkins, samt legen Wolfgang Lutz som står bak boka "Bedre uten brød".

Studie viser at en lavkarbodiett med mye fett både fjerner flest kilo og senker kolesterolet.

Det er enormt mye mer, men jeg kan ikke sitte i hele dag og lime inn linker (som kanskje ikke engang blir lest). Men jeg vil også slenge med en fantastisk artikkel av Skaldeman, mannen som gikk ned over 60 kilo ved å spise MYE mettet fett og kjøtt, og svært lite karbohydrater. Ikke bare gikk han ned i vekt, han fikk også bedre hjerte og bedre blodverdier og kolesterol. Er han unik? Nope, det er han ikke.

Frankenstein som matekspert.

Ja, og så har vi alt dette med kolesterol da. Jeg er lei av denne gamle, dårlige myten om at mye fett påvirker kolesterolet i negativ retning. Her står litt mer om den store kolesterolbløffen:

Overlege Tor Ole Kjellevand - høyt kolesterol er ikke farlig.

Lege Uffe Ravnskov - verken mettet fett eller kolesterol gir hjerteinfarkt.

Dette viser bare at det ikke nytter å si at "jamen, leger og forskere sier jo ditt og datt".