Sv: Stagnasjon i muskelvekst og vektnedgang!
Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.
Først må jeg si at jeg slettes ikke er ekspert på trening, men etter egen erfaring klarer du ikke bygge noe særlig muskler med et sånt program.
Jeg trente (for noen år siden) ca 3 år 3 ganger i uka, med sånt "allround" program man får på treningssenteret, dvs 2-3x15 reps, og hadde veldig liten framgang rent styrkemessig. Det gikk måneder mellom hver gang jeg kunne øke på vekta.
Så, etter noen år uten trening og 50 kg (minst) i pluss, begynte jeg sist november å trene RYP, last ned gratis her: http://www.tn.no/artikler.aspx?id=106
Programmet går i korte trekk ut på 1 uke med 15 reps, 2 uker med 10 reps og 3 uker med 5 reps mens du hele tiden øker på vektene. Her er det lurt å ikke starte for ambisiøst...
Jeg kjørte 3 runder med RYP og gikk så over på et mer basic program: Stringlifts 5x5: http://stronglifts.com/stronglifts-5...ining-program/
Her kjører du stort sett 5x5 med noen unntak der du skal ta så mange du klarer... Du behøver ikke så mye fancy utstyr heller og øvelsene er veldig godt forklart med videoer og ellers mange tips.
Så til poenget. Jeg har hatt en enorm framgang, til meg og være hvertfall. Jeg har faktisk ikke gått ned i vekt siden jeg begynte, men har fått større muskler, blitt mye strammere over hele kroppen pluss at klærne har blitt litt "større".
Glemte å si det men begge programmene er basert på trening 3 ganger i uka. Og ikke vær redd for å få bodybuilder-kropp. Da må du enten holde på i årevis eller ta "tillskudd" av noe slag.
Det med din "dårlige, fremoverlutede holdning" finner du øvelser for å motvirke på stronglifts.com, denne f.eks: http://stronglifts.com/how-to-perfor...per-technique/
Når det gjelder knebøy tror jeg det er mye bedre å ta de på gamlemåten, dvs stående med vektstang på skuldrene. Da sparer du penger og plass på utstyret.
Håper dette hjelper deg litt. Lykke til!
Takk for svar og tips. 
Jeg tar knebøy på den vanlige måten, jeg. Men for å klare å løfte med tunge vekter i knebøy bør man ha knebøystativ (det er altså et stativ, ikke en maskin el.) eller noe annet å legge vektstanga på for å få den i rett posisjon. Å løfte tunge vekter opp foran seg, over hodet og ned på skuldrene, føles ikke helt trygt synes jeg (dessuten er jeg ikke sterk nok i armene til å løfte slik).
Jeg har forklart treningsmetoden min litt dårlig i hovedinnlegget, ser jeg. Beklager! Det jeg mener med f.eks 16 kg x 30, er at jeg tar 10 reps x 3 sett. Jeg ser at det ser ut som jeg tar 30 reps i strekk - men det gjør jeg altså ikke..
Stående roing/barbell row, utfører jeg som illustrert i videoen du linker til. Kjenner det tar godt, bl.a mellom ryggbladene.
Skal lese litt mer om RYP. Har så vidt vært borti det før, men siden de minste vektene jeg har tilgjengelig er 1 kg, blir det vanskelig å følge den fine justeringer som de legger opp til. Men kanskje man kan grovjustere litt.
Grunnen til at jeg har begrenset meg til to ganger i uken nå, er at jeg har blitt ufattelig støl og sliten i flere dager etterpå, og har vært redd for å overtrene (noe som har hendt tidligere, da jeg trente helkroppsprogram 3 ganger i uken og samtidig løftet for tungt, for tidlig).
|