Sv: RAW FOOD - Den Alternative Livsstilen
Poenget, Eneres, er at du har lagd deg en religion basert på at du tror at vi er dyr, på linje med andre dyr, og av i av den grunn ikke skal spise kjøtt. Og logikken i det var...? Jeg ser den ikke. Og det er det jeg tror mange andre også sliter med. Hva er logikken i å si på den ene siden at "vi skal spise det naturen byr på", og på den andre siden avstå fra kjøtt? Dyr spiser kjøtt de også, mange av dem i alle fall.
Du har selvsagt helt rett i at mennesket fra opprinnelsen ikke er noen stor jeger, og vårt eneste fortrinn er vår intelligens. Vår evne til å tilpasse oss, resonnere, utnytte omverden til vår fordel. Ja? Så hvorfor skal vi ikke gjøre det, da? Hvorfor er det riktigere å lage liksom-kaker av eksotiske grønnsaker og frukt fra en annen del av verden, enn å spise kjøtt og fisk? Vår hjerne er det som gjør at vi som art har overlevd. Blant annet fordi vi lærte å dyrke jorda, gikk fra fangst og sanking til jordbruk og husdyrhold. Har du tenkt på hva dette har å si for menneskeheten? Har du tenkt over hvordan vår art ville vært hvis vi fortsatt hadde fangst og sanking som eneste næringsgrunnlag? Tror du det ville vært rom for 5 mrd mennesker i verden da?
I samme åndedrag greier jeg ikke la være å trekke inn legevitenskap, medisiner og vaksiner. Dette er jo heller ikke naturlig. Jeg vet ikke om noen dyrearter som kurerer sykdom, opererer, medisinerer eller vaksinerer. Er du i mot alt dette også, da?
Du mangler helhet i det du står for. Du har hengt deg opp i vegan-kost og rå mat, og da tror du at du på et vis er i kontakt med naturen og det naturlige.
Det er ikke unaturlig å fange fisk eller drepe dyr for mat. Tvert i mot. Det er en forutsetning for det samfunnet vi har i dag, et samfunn som også du åpenbart tar del i.
Du velger bevisst å overse stooore deler av "det naturlige" for mennesker. Du har velgt ut de delene som du liker. Raw food er en filosofi på lik linje med alle andre kostholdsfilosofier. Men det har INGEN TING med hvordan mennesker opprinnelig spiste å gjøre.

|