Sv: helt ny. :)
Hm.
Denne var vrien å svare på, og jeg veit det er folk som er mye mer kyndige enn meg innen legevitenskap og biologi på dette forumet.
Rent medmenneskelig tenkt, og uten at jeg er noen ekspert vil jeg anbefalle deg å prøve å komme deg litt opp av grøfta før du hiver deg på en livsforandring om ketolyse/lavkarbo egentlig er tenkt som.
For meg høres det ut som du rett og slett er i faste ketose, og ditt kommer vi alle om vi ikke spiser. Det som skjer med kroppen er noe av det du allerede merker; slapphet, svimmelhet osv. Det er jo fordi kroppen din ikke har noe å forbrenne.
En av farene ved å gå denne veien er at siden du ikke spiser mat, begynner kroppen å gå løs på muskelmasse, hvilket i lengden vil koste deg i form av at du "bruker opp motoren" i kroppen. Altså forbrenningsmekanismen (musklene) svekkes. Dette er fordi det er lettere for sellene i kroppen å gjøre om muskler til energi enn fett, når du ikke spiser mat.
Kroppen vil også ganske fort bruke opp det du har av reserver i form av vitaminer og mineraler, som vil stoppe vekttapet ditt, og kan koste deg dyrt.
Vi som går på LCHF (low carb, high fat) dietter må spise nok mat for å holde forbrenningen i gang, og for å holde oss friske og oppegående. I tillegg tar vi masse vitaminer og mineraler fordi det hjelper kroppen å forbrenne, og fordi at vi ikke spiser kornprodukter og rotgrønnsaker trenger vi tillegg.
Jeg vil derfor anbefalle deg å finne ut først hva det er du egentlig trenger nå, og huske på at faste er ikke noen permanent vektløsning. Den kan i verste fall koste deg helsemessig, OG du kommer nesten garantert til å legge på deg mer etterpå enn det du har mistet.
Jeg håper du fikk noen svar her.
Sist redigert av mini me : 30-07-09 kl 12:52.
|