Sv: Baby fikk burger!
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Jeg skjønner hva du mener men synes du overforenkler litt her og legger litt for mye skyld på alle foreldre. Spiseforstyrrelser er som regel ikke grunnet i ernæring, det er grunnet i psykiske traumer og lignende. En vond barndom, et eller flere overgrep, vonde kommentarer osv. Det skal ikke så mye til før man bikker over og er på en negativ vei. For min del handlet det aldri om dårlige vaner hjemmefra, vi hadde faktisk sunn mat hjemme og spiste sjelden godteri. Men barndommen min ellers var jævlig, og jeg utviklet spiseforstyrrelser.
Når det gjelder sykdom og slikt derimot, er jeg helt klar på at svært mye kommer fra et mer eller mindre dårlig kosthold og at mange barn er ukonsentrerte og trøblete og sliter på skolen pga. det. Og det er trist.
Jeg signerer denne, jeg vokste også opp med et sunt kosthold, men utvikla spiseforrstyrrelser pga psykiske belastninger i ungdommen. Sliter den dag i dag jeg, men har sf på et akseptabelt nivå som jeg kan leve med, ikke minst fordi jeg har lagt om til lavkarbo etter 30 år på lavkalori.
|