Sv: Ketolysekuren - en forbannelse for dem som har søtsug
Forteller på forhånd at jeg går på en veldig streng diett, og at jeg ikke viker en tomme fra den, for det å "skeie ut" gir mer ubehag enn glede.
Hva jeg gjør videre kommer an på hva som er mest praktisk. Av og til sier jeg at jeg tar med matpakke. Av og til sier jeg at jeg bare skal ha kaffe, og ikke noe "til". Av og til får jeg vite hva som er hovedretten... og kan vurdere om jeg kan spise noe av maten.
Og så hender det ofte at jeg forteller dem at det vanskeligste med kuren ikke er å la være å spise søtsaker... men det at folk jeg er sammen med blir lei seg av det. At det viktigste med sosiale sammenkomster jo er å være sammen! Det forstår de så godt. 
Neida... dette er ikke lett! Det er faktisk det vanskeligste med hele kuren. Men jeg blir sint og oppgitt over at det skal være sånn. At kos og hygge og sosialt samvær er så tett knyttet til å spise. At man nesten blir uvenner av å takke nei til det som blir tilbudt. Det synes jeg er trist... og et tankekors.
De av mine bekjente som ikke greier å filosofere litt over dette, og forstå hva jeg mener... de må jeg bare holde avstand til en stund.

|