Sv: Holde seg på ketolysekuren, uten å kunne lage maten selv
Hei!
Jeg jobber også offshore- i cateringa faktisk, og jeg skjønner problemet ditt Reiser ofte selv også rundt, og tilbudet er veldig forskjellig fra rigg til rigg. Dessuten er det jo et problem allerede på reisen til og fra, må ofte overnatte på hotell, vente lenge på flyplasser etc..
Sånn har jeg løst dette; Spiser STOR frokost! Masse egg og litt bacon, er ikke så glad i det offshore-baconet, så hvis de har noen stekte pølsebiter tar jeg heller det. Alle riggene jeg har vært på har tilbud om meierismør i småpakninger. Rapper med meg ett eller to kokte egg som jeg spiser til ti-kaffen, med smør eller majones til. Enig i at salatbarene ofte ikke er helt "ship-shape", vi har alltid instruks om å bytte bakker / vaske hver dag, men det kommer også an på varelevering og stuert. Noen steder er det jo veldig bra, med fin olivenoljeflaske til og alt! Hvis salaten ikke er ok, er det ihvertfall ofte reker, så jeg kan lage meg lunsj av det, litt oliven osv. matlysten blir jo litt mindre også etterhvert synes jeg. Man holder seg mett lengre. Lunsjen er ofte det vanskeligste, velge mellom pizza og komle... Da tar jeg pizza, og spiser bare toppen. De andre får tro hva de vil. Er det bare innbakt fisk eller kjøtt, så skraper jeg av og prøver å gjøre det beste ut av det.
Rømme har vi nesten aldri nok av offshore, så det kan du nesten bare glemme. Men majones og smør er det alltid. Når det er tacodag, så er det jo bare å ta masse kjøtt og ost og grønnsaker.
Jeg har ofte tatt med meg "mat" / nøtteposer / atkins-sjokolade etc. ut, i uåpnede forpakninger, og aldri fått problemer i heliporten noe sted. Du kan jo prøve, det er ikke værre enn at de tar det fra deg. Men det er mange som har med seg "godis" ut. Kose seg med brie / camenbert og paprika / agurkbiter er også godt. Lage en rull av ost og skinke?
Det blir nok ikke perfekt, men når jeg er på reise og offshore, så tenker jeg heller "omvendt"; Ikke hva jeg må ha, men hva jeg ikke skal ha, holder meg helt unna brød, potet, pasta, sukker osv. Tar litt saus, pølser osv. selv om det kanskje ikke er perfekt, men det er det beste alternativet. Tar "grytemat" og spiser bare kjøttbitene. Mannen min jobber også offshore, og følger samme opplegg, og vi har begge likevel mistet vekt, og ikke minst ikke gått opp i vekt når vi har vært på jobb. De fleste riggene lager jo deilige svære grønnsaksbakker (løk, champignon, paprika, squash, broccoli etc.) til måltidene også, og da er det bare å forsyne seg grovt! Og når det er noe som passer perfekt, så kan du jo ta en ekstra tallerken med deg på lugaren eller i skapet ditt, så har du til neste måltid. Det gjør jeg selv om alle synes jeg er rar Ofte kan du spørre oss i cateringa om noe også. (Men under måltidene har vi alltid dårlig tid som du sa.)
Lykke til videre
|