Tråd: Hamburgerost
Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-09, 03:25   #21
Homer Simpson
Medlem

Homer Simpson sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 57
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hamburgerost

Opprinnelig lagt inn av tilstad, her.

Vet dette er en eldre post, men kommenterer den likevel.

Den type ost jeg tror du tenker på kalles "Processed cheese".
Det er dette McDonalds m.fl. benytter, samt det som fantes i ostehyllene våre her hjemme som "Hamburger ost" tidligere.

Litt om denne typen ost; Prossesert ost, eller "American cheese" som det også kalles, er et resultat av at avskjær ifra osteindustrien ved pakking og håndtering ble forsøkt nyttiggjort. KRAFT foods bygget opp en verdensomspennende industri nettopp på dette produktet. Fordelen produktet har er bla. rask å lage sandwich av, ikke skorper, holder lengre, gjerne oppskjært, smelter jevnt og lett, skiller seg ikke ved smelting, billig mm. Av disse grunnene er denne typen ost mer populær en vanlig "hvit ost" i usa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Processed_cheese

Ofte kan denne typen ost være tilsatt smak, evt en andel av cheddar. Det vil likevel ikke være ekte cheddar. Den ekte typen har du nettopp funnet selv. Det gjør likevel ikke prosessert cheddar/ost mindre god.

Den originale "Hamburger ost" med sin karakteristiske oransje farge finnes meg bekjent ikke lenger i Norske butikker. Men om man filosiferer litt over hvordan denne typen ost blir fremstilt, er det nærliggende å anta at den fargen sannsynlighvis er tilsatt kunstig, og ikke nødvendighvis trenger å være det som definerer "Hamburger ost".

Selv savnet jeg dette produktet også, men fant etterhvert et annet produkt som smaker svært likt etter hva jeg kan bedømme. Det produktet er Tine's "Taffel ost tomat". Dette produktet er utvilsomt prosessert ost, som i Tine's variant kalles "smelteost".

Forsøk dette på burgeren neste gang, og jeg tror du vil bli overassket over hvor likt det smaker som den opprinnelige "Hamburger osten", evt McDonalds ost, men minus den oransje fargen.

Mvh,
Kjetil

Imponerende kunnskaper...

Men siden dette er ditt første innlegg på dette forumet, mistenker jeg at du ikke har "ren ost i posen"...

Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat