Vis enkelt innlegg
Gammel 14-08-09, 23:48   #165
femalia
Medlem

femalia sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 53
femalia er ny på veien

Sv: RAW FOOD - Den Alternative Livsstilen

Hei!
Jeg har rett og slett ikke maktet å lese gjennom hele seks sider med intens debatt om hvorvidt raw-food er en "bra" diett eller ei. Håper det blir tilgitt, sånn på sikt ;-)
Faktum er at jeg selv har blitt bedre av det, i den perioden jeg levde kun på frukt, grønt og nøtter.

Er overbevist om at de som har levd en stund på raw-food har et poeng når de rapporterer om enorme helsegevinster, samt at før-og etterbilder viser en markant forskjell på de jeg har sett, i hvertfall.

Jeg er egentlig på jakt etter noen som kan lære meg litt om raw-food, siden jeg syns det er ganske vanskelig å finne passende oppskrifter på ulike retter når jeg bor i en liten by midt i landet. Utvalget her er ikke det aller største, selv om det har kommet seg betydelig de siste årene. I tillegg er de fleste oppskriftene på engelsk og jeg har ikke peiling på norske produkter som kan erstatte det engelske særegne...

Etter et par mnd som raw-foodist (eller hva nå enn man kaller seg) ble jeg altså mye bedre av min nyoppdagede autoimmune sykdom. Jeg kjøpte og lastet ned en bok fra nettet, etter anbefaling fra en sykdomskollega i New York, som heter The Lupus Recovery Diet. Den var en åpenbaring for mitt vedkommende og jeg kastet meg resolutt og viljesterkt over den nye dietten.
Jeg gikk nesten tre mnd uten en sprekk, men etter et par små utskeielser var det gjort... Nå, et halvt år senere har jeg ikke bare den autoimmune sykdommen men hjerteproblemer og tannkjøttbetennelse i tillegg, så kroppen min formelig skriker at den ikke har det bra. Derfor må jeg legge om kostholdet igjen, selv om jeg må innrømme at jeg kommer til å savne både en god biff og nystekte rundstykker med geitost (blir nesten som å banne i kirka når man nevner slik mat i et lavkarboforum, eller hva...? hehee)

Dersom det finnes en link (kanskje det allerede ligger en del i debattråden her, men som sagt seks sider med laaaange debatter tok litt luven fra meg..), så dersom noen har lyst til å legge ut en link til gode, gjerne fornorskede oppskrifter på varianter innenfor både frokost, lunch og middag - så blir jeg kjempeglad. Vet av erfaring at jeg blir ganske lei av salater, så jeg lurer grønt inn i smooties i stedet, men alternativer mottas med takk :-)

Håper jeg ikke har tråkket i salaten (!) med å komme med dette innlegget midt i en opphetet debatt, men håper dere bærer over med en sjuk stakkar ;-)

mvh
Femalia (som faktisk gikk ned nesten 10 kilo bare på raw-food mat over tre mnd )

Femalia
femalia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og deromkring :-) Svar med sitat