Vis enkelt innlegg
Gammel 15-08-09, 05:36   #10
Fata Morgana
Nytt Medlem

Fata Morgana sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Fata Morgana er på en erverdig vei

Sv: Ny bruker (gammel smugleser). Trenger råd

Xtra, Alyssa, Veggpryd og Photobscura...: Tusen takk for fine råd og god respons.

Jeg skal forsøke å være mer konkret i forhold til hva jeg tåler og ikke tåler av mat.

Jeg tåler ikke frukt, foruten bananer, litt melon og litt druer. Men tør ikke spise disse fruktene av flere årsaker... høyt karboinnhold, candidaen blomstrer, og insulinet fyker i taket.

Men en sjelden gang koster jeg på meg litt blåbær.

Jeg er hyperallergisk for tomater, blir kjempesyk av de. Noe dritt, for tomater er nam!

Paprika bør jeg holde meg unna, reagerer med sår i munn og svelg, pluss diare.
Løk spiser jeg av og til, men må være forsiktig.

Tåler egentlig kun slangeagurk og grønne salater. Kokt potet, kålrot, gulrot, litt blomkål og brokkoli. (Potet, kålrot og gulrot spiser jeg ikke nå pga. all stivelsen.)

Kan bruke litt purre, vårløk, gressløk og persille av og til.

Alyssa: Du får unnskylde, men jeg lo godt da jeg leste om de underjordiske og overjordiske grønnsakene, så plutselig for meg den tegneseriestripa i hodet. Tenk å bli hjemsøkt av for eksempel «Spøkelsesagurken»...! *gliser bredt*

Ellers går det bra å spise egg, rent kjøtt, kjøttdeig, diverse oster og litt fløte (men ikke mye fløte, da går vekten gal vei).
Jeg fant ut at å lage slike svenske «lådor» (kjøtt, ost og fløte m.m. om ønskelig, i form) , var en ålreit måte å få i seg fett/proteiner på. Men litt kjedelig i lengden.

Prøvde meg på egg og bacon, men magen takler ikke bacon, så det ble egg, og mer egg. Kokte, stekte, omelett, eggerøre... ja, mye egg.

Kan spise sopp, og det er jo fint å putte i f.eks. omeletter.
Lagde forresten kantarellsmør i går, har laget det tidligere også – det er ihvertfall nam!

Kunstig søtstoff er ikke kroppen min glad i, stopp i vektnedgang er én av ulempene. Men har kjøpt inn Stevia, både grønn og hvit, så skal teste ut for å se hvordan det fungerer.
Forsøkte meg på CC med kanel og søtstoff, likte smaken (liker CC helt natuell også), så med stevia kan det hende det blir en favorittdessert.

Veggpryd: Den der pizzasaken virket interessant. Men Johannesbrødkjernemel... hvor får man tak i det? Jeg bor i en liten bygd, og utvalget er meget begrenset...

Photobscura: Optimal ernæring, det må jeg lese litt mer om, det virket som en mulig vei å gå...
Mht. mine sykdommer og plager med mage, tarm etc... så er det så mye annet som gjør alt dette til et «5000-brikkers puslespill» å få bukt med, men håper jo at jeg etterhvert kan bli bedre, og kanskje også seponere og/eller slutte med en del av medisinene jeg daglig må bruke.
Er det liv, er det håp, heter det, så...

Nok en gang, tusen takk alle dere, for flott oppmuntring og gode råd.

Homer Simpson: Unnskyldning godtatt.

Fata Morgana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman med en liten vri Svar med sitat