Tråd: Ikke matlyst
Vis enkelt innlegg
Gammel 19-08-09, 12:36   #7
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Ikke matlyst

Hei Elin

Du må også være forberedt på at du kanskje mister den velkjente mat-"lysten" på dette kostholdet. Vanlig matlyst på karbokosthold er bare en kjemisk reaksjon i kroppen; den sier fra om at den har brukt opp all karboenergien fra siste måltid, og at den vil ha *mer-mer-mer*

Når du spiser ketogent så har kroppen alltid tilgang på energi, i og med at den brenner kroppsfett som energi. Da har vi ikke noen særlige insulinsvingninger som kødder med oss; -de gir oss ikke den "lystfølelsen" vi tidligere har forbundet med sult, hvis du skjønner. Mulig det er krøkkete forklart, men...

Kjenn etter om det er dette du opplever i kroppen din når du føler at du mangler matlyst. Mange av oss som har gått ned mye i vekt opplever nærmest en sorgprossess forbundet med å miste den "lysten", det er helt vanlig.

Nå spiser jeg mat på samme måte som jeg fyller diesel på bilen, hvis du skjønner jeg vet at jeg trenger påfyll av drivstoff innimellom, men det er ikke fordi jeg nødvendigvis har "lyst" på det. Men det er veldig uvant i starten, det at matinntaket ikke lenger styres av lysten. Man må bare passe på å ha i seg nok drivstoff i løpet av dagen, og ellers går det stort sett av seg selv.

Spis når du er sulten, stopp når du ikke er sulten lenger. Med litt trening så lærer man seg å kjenne forskjell på sult og matlyst.

Lykke til videre!

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat