Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Sophie, her.
Jeg har vært totalt sittestillende/sengeliggende i mange mnd pga sykdom.
Hvis jeg starter så med å gå 10 000 skritt om dagen (som er vel det som er anbefalt for ett vanlig menneske i hverdagen), vil dette slå ut på vekten?
Det bør vel slå ut pitte litt når man går fra 0-10 000 skritt om dagen?
Ikke godt å si, for folk er så forskjellige. Det kommer blant annet an på hvor godt kroppen din tåler et såkalt normalt kosthold (hvis det er det du har).
Jeg har selv hatt en "ut av sengen-opplevelse", etter 3 år med ekstrem passivitet/sykdom. Den økte aktiviteten gjorde utslag på vekta i begynnelsen. Gikk ned et par kilo. Men de kom fort tilbake igjen, og vekta sto igjen stille. For meg var det kostomleggingen til lavkarbo som gjorde susen på vekta! Det må være fordi jeg har insulinresistens, og rett og slett ikke klarer å forbrenne fettet uten å "hjelpe til" med dertil egnede kostholdsknep. Og som bonus: kostholdet ga helsa mi et skikkelig ekstra løft! Veldig mye mer energi og velvære! Anbefales på det varmeste.
Men altså... det kan jo hende din kropp gir slipp på overvekt med bare trening. Trening/aktivitet er uansett bra for deg, og det er supert at du får til det! 

|