Opprinnelig lagt inn av Nooria
Stortinget er den lovgivende makt.... men også den makt som tar alle beslutninger om hva staten skal bruke penger på (gjennom budsjettbehandlinger). Regjeringen utgår fra Stortinget. Det vil i teorien si at det partiet som har flertall på Stortinget danner regjering.
Aah.. da skjønner jeg mere. Så hvis Krf får 10%, Høyre 20%, Ap 21% også masse andre småpartier får resten av prosentene (men ikke mere enn 21% hver) - så er det Ap som har "vunnet" og kan danne regjering? Eller må de ta med seg Høyre? Fordi de "fikk så mye"? Jeg skjønner det visst ikke helt enda.. Hvorfor er det ikke sånn at det partiet som får flest stemmer, kan alene danne regjering? Eller er det sån at de må ha en viss prosent for å få lov til å danne regjering alene?
Opprinnelig lagt inn av Nooria
De som sitter i regjeringen får stort sett hvert sitt departement (bortsett fra bistandsministeren og av og til noen flere som evt. er uten "porteføle").
Så la oss si at f.eks Høyre får Utenrikddepartementet.. Er det da slik at dette departementet styres KUN etter Høyres "prinsipper"? For hva er ellers poenget med at "hvert sitt parti får hvert sitt departement"?
Phuh - mye jeg lurer på!