Sv: Vil en avart av RYP uten knebøy og markløft fungere?
Takk for tips - får prøve ut om de øvelsene kan fungere.
Glemte å bemerke at jeg etter sist jeg fikk så vondt i ryggen har prøvd å kjøre knebøy i stativ for å isolere øvelsen og være sikker på at jeg kommer langt nok bak med stanga = ryggen mest mulig rett. Men det hjalp altså ikke - like vondt.
Jeg testet på fredag ut knebøy i maskin - det gjør jo lite for alle småmusklene men jeg klarer dog både å gå dypere og ha større vektbelastning enn med stang. For hamstringene prøvde jeg ut lårcurl liggende på mage.
Merket disse øvelsene veldig godt i både fremside lår og i hekkmusklene (gjør nesten litt vondt å sitte på hardt underlag), og viktigst av alt var at selv med litt smerter i ryggen før jeg startet så kunne jeg gjennomføre disse øvelsene med full kontroll hele veien, og uten at det gjorde vondt eller forverret ryggsmertene.
Antar halve poenget med RYP er oppsettet med strategisk nedtrening før man øker belastningen igjen, og den strenge strukturen på vekt, sett og reps. Funderer på å legge til noen øvelser for et par områder som jeg ønsker mer fremgang på enn standardprogrammet til RYP gir (spesielt skuldre).