Vis enkelt innlegg
Gammel 23-04-05, 11:12   #3
Fedonisten
Supermoderator

Fedonisten sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Enig med Guro om at det bør være en selvfølge at alle hjelper til hjemme. En tidligere kollega av meg fortalte en morsom og tankevekkende historie en gang:

Hun begynte å bli lei av at ungene hele tiden svarte "hva får jeg for det'a?" når hun ba dem om tjenester hjemme. Gå ut med søpla f.eks.... Hun tenkte lenge på hvordan hun skulle snu dette - for hun hadde prøvd med "kjeft" og det funka jo ikke. En dag kom løsningen av seg selv: Eldste sønnen hennes på 11 år ropte fra stua hvor han satt og så på TV - mamma, kan du lage et par brødskiver til meg?

"Hva får jeg for det'a?" svarte hun - og lot det henge i lufta.....

Her hjemme har jeg bare mulighet til å påvirke prinsessa på 5 1/2 år, og foreløpig har vi avtale om at hvis hun holder rommet sitt ryddig så får hun "peng" på lørdag. Som hun putter på sparegrisen sin.

Men jeg syns jo det er en selvfølge å putte skittentøy i skittentøyskurven/vaskerommet, sette oppvask på benken/i maskina, hente post og gå ut med søppel osv. Alt etter alder selvfølgelig.

Jeg syns det er en fin ting å bruke "mer tid til å gjøre koselige ting sammen" som argument for at alle skal hjelpe til litt. De fleste barn vil helst at mamma og pappa skal være med på en del ting og ikke bare være slitne og trøtte. Det tror jeg flere mamma'r og pappa'r orker hvis de får litt hjelp til små gjøremål hjemme.

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat