Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning
Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.
Jeg har kun gått på lavkarbodiett i 4 uker nå så nicket mitt er fremdeles en smule ironisk Fleskepannekaken hadde vel vært mer presist .
Nå vet jeg ikke hva du veier, men det er gjerne en helt ok vekt? Da gjør det vel ikke noe om du står stillt, så lenge du ikke går opp?
Jeg stod stillt noen dager etter at jeg gikk på en smell sist helg. Etter en karbokveld står jeg naturlig nok stille en 3-4 dager, men dagen etter at jeg begynte å ta Kelp igjen gikk jeg nedover igjen. Kan selvsagt være at jeg kom over kneika samtidig, men jeg ble hvertfall varmere i kroppen samt at jeg fikk mer energi og det er jo positivt.
Glemte tabletten i går samt at jeg spiste 2 melkepletter. De 2 melkeplettene var kanskje skyld i at jeg gikk opp 0,4kg til idag, men det kan jo være mangel på jod. Eller en kombinasjon? Eller det kan skyldes veskebalansen var forskjellig fra i går morges til i dag morges.
Jod er uansett et must skal skjoldbruskkjertelen kunne produsere stoffskiftehormonet tyroksin og folk som spiser minimalt med saltvannsfisk, skalldyr og melkeprodukt får ikke i seg nok jod.
Multivitamin inneholder også jod, men ikke på langt nær så mye som i en Kelp kapsel.
På min boks står det ikke hvor mye jod den inneholder, det kommer nok ann på kvaliteten på tangen (som jo kelp er).
Ble fortalt av de på helsekosten hvor mye den inneholdt (de måtte ringe produsenten å spørre). Tror det var 200mg (men er langt ifra sikker).
De multivitaminene jeg har inneholder 50 mikrogram per tablett og er nok i minste laget.
Kjøpte min første Kelp boks for noen år siden og hadde i grunnen glemt ut hele greia, til jeg fant boksen bakerst i et skap. Da jeg begynte å ta dem igjen merket jeg at mange av mine symptom på lavt stoffskifte forsvant og jeg kjøpte selvsagt en boks til. Nå skal jeg ta minst 1-2 resten av livet. Det er iallefall planen 
Linken din virket ikke, men står det på boksen at den inneholder tang så vil jeg tro at du er "good to go".
Uansett så har jeg gått ned 17 kilo på 4 uker og er meget fornøyd med det 
Jeg har levd lavkarbo i tre år, og gikk ned bortimot nitten kg de første syv månedene. Og etter det har jeg stått stille, og naturligvis har jeg forsøkt utalige kombinasjoner over god tid for å finne min nøkkel.
Jeg vil ikke påstå at min vekt er tilfredsstillende. Jeg er 167 cm høy og veier pluss minus åtti kg, altså minst ti femten kg overvekt fortsatt. Det som holder meg gående er at jeg er kvitt helseplager i form av f.eks migrene, allergi, reflux og søvnproblemer.
Jeg tror nok at jeg også på sikt vil få undersøkt stoffskiftet mitt, men i mellomtiden kan jeg aldri tro at et inntak av kelp som er fullstendig naturlig kan skade.
For å være ærlig så vet jeg ikke om din stillstand skyldes jod-mangel, men kan like godt være en kombinasjon av de naturlige variablene samt utskeielser. Jeg har hatt to små sprekker i hele min lavkarbokarriere, så jeg vet at det ikke er mitt problem . Det går i rykk og napp for de fleste (enn om ikke alle opplever at det går to år uten nødvendig vektnedgang).
Og, etter å ha lest meg litt mer opp om stoffskifteproblemer, og snakket med folk som har det tror jeg at kun "selvmedisinering", enn i ufarlige former ikke holder i lengden, og man bør ta seg en tur til legen og få tatt de nødvendige blodprøvene, dersom man mistenker lavt stoffskifte!!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|