Vis enkelt innlegg
Gammel 25-08-09, 19:37   #38
Mr. Muscle
Medlem

Mr. Muscle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, kjenner godt til de vide normalene på verdier, det gjelder mer enn stoffskifte, tro meg
Jeg har eliminert kostholdet mitt fullstendig for alle partystoppere, bruker ingen søtstoffer, spiser ikke meieriprodukter (som jeg heller ikke tåler) etc etc.
Det er mest sannsynlig noe fysiologisk som gjør det, jeg har en sterk insulinresistens, og er disopnert for en blanding av dia 1 og 2 (lada -latent autoimmun diabetes hos voksne), så kroppen min har muligens mer enn nok med å hanskes med blodsukker og insulin.
Jeg skal forøvrig til Willumsens kvinneklinikk i Drammen i oktober, som er meget lavkarboorienterte og har ekspertise innenfor PCO/PCOS og insulinresistens. De opererer med langt strammere verdispenn enn allmennlegestanden, og jeg vil gjerne se på muligheten for å medisineres med metformin/glucophag.
I mellomtiden trøster jeg meg med en langt bedre helse enn jeg noensinne kunne drømme om for tre år siden, og tross alt en betydelig vektreduksjon.

Dersom du har dårlig virkende insulin (resistens) vil bukspyttkjertelen produsere mer insulin for å kompensere for dette. Dersom du ikke inntar karbohydrater vil ikke kjertelen ha behov for å produsere mer ettersom blodsukkeret ikke er høyt nok. Likevel har du fremdeles insulin i blodet som ikke får gjort jobben ettersom det ikke fungerer skikkelig. Å ha insulin i blodet betyr jo at kroppen har startet en fettlagring den ikke klarer å fullføre. Det er også vanskelig for kroppen og lagre fett og frigjøre fett på samme tid (logisk nok).
Muligens dette er problemet ditt?
Dette var ihvertfall slik jeg forstod det i Fedon Lindberg sin bok.

PS Nå er jeg ikke sikker på om kroppen kvitter seg med insulin i blodet som ikke fungerer, men det kan du jo spørre legen om. Evnt. ta en blodprøve.

Hvis så er tilfelle at du fremdeles har insulin i blodet så er det jo gjerne ikke så rart at det fører til autoimmun diabetes ettersom kroppen reagerer på insulinet som noe unaturlig og bestemmer seg for å ta knekken på det som produserer insulinet.

Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat