Sv: Hvor mye har dere gått ned?
Jeg begynte i slutten av mai, og har til nå gått ned 12,5 kg.
I begynnelsen veide jeg alt, noterte det på ei blokk, og satt meg ned etter måltidet og regnet ut hvordan jeg lå an med karbo, protein og fett. Av og til brukte jeg næringsmiddeltabellen, og av og til la jeg det inn på en nettside som regner det ut for meg. Egentlig var det ikke så mye arbeid, det tok bare et par minutter etter hvert måltid.
Etter hvert husker jeg karbo-innholdet i de matvarene jeg bruker oftest, og jeg har begynt å gjøre "overslag". Teller i hodet mitt... "ca 2, ca 3, ca 1"... når jeg lager maten. Jeg vet at frokosten jeg spiser hver dag inneholder 3 karber. Deretter beregner jeg 6 karber til lunsj og 6 til middag. Dersom jeg skal bruke en matvare jeg ikke bruker ofte, veier jeg den og sjekker hvor mye det utgjør... så lærer jeg den også etterhvert.
Siden jeg har holdt på en stund, er jeg ikke redd for å la karbo-nivået komme opp i 20 pr. dag, så lenge det gjelder skikkelig mat. Derfor... hvis jeg får lyst på et ekstra salatblad, gidder jeg ikke å veie det først. 
Men øyemålet kan fort "tøye" seg litt ettersom tiden går. Derfor kontrollveier jeg en gang i blant. Særlig slike ting jeg spiser ofte og tror jeg har kontroll på.
Det største usikkerhetsmomentet for meg er å beregne hvor mye jeg spiser til middag. Fordi jeg lager middag til flere enn meg selv, og selv om jeg vet sånn ca hvor mye karber det er i hele retten... så vet jeg ikke alltid hvor mye jeg orker selv av den! Jeg spiser til jeg blir mett, og slutter der. Ofte er det en mindre posjon enn jeg hadde regnet ut... og da prøver jeg å gjøre et overslag på hvor mange karber jeg på en måte har "til gode" i tilfelle jeg blir sulten seinere på kvelden. Dette blir ikke helt nøyaktig, men jeg velger å gjøre det sånn... for at jeg skal føle at det er gjennomførbart i praksis. Det er jo starten på en ny livsstil. 
Dette var litt overveldende i starten, men etterhvert synes jeg det nærmest går av seg selv. Ikke få panikk. Masse lykke til! 

|