Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...
Jeg reagerte også på at barna ikke "godtok" maten. Så lenge barna tåler maten, så må de spise det de voksne bestemmer. Har en tante som ga sønnen sin popcorn til frokost, for ellers spiste han ikke!
Jeg har forståelse for at barn (og voksne) har enkelte ting de ikke liker. Hos oss liker de tre barna forskjellige grønnsaker (eldstemann liker ikke brokkoli, mellomste liker ikke sopp og minstemann liker ikke løk..) Dersom det er mulig, så lager jeg flere typer grønnsaker og så kan de spise mest av det de synes er greit og lite av de "ekle" tingene.
Men jeg ser det som vårt ansvar å "kontrollere" hva de får i seg frem til de blir store nok til å ta over ansvar for kroppen sin. Nå er eldstemann snart 19 og kan være student i en annen by og spise akkurat hva hun vil. Men frem til de har forståelse for hvordan mat/næring henger sammen med velvære, kroppsfasong og helse, så er det de voksnes jobb å sette grenser. Nå er jeg kanskje litt streng, men man kan ikke gi barn bare ris og grønnsaker til middag fordi de ikke har lyst til å spise annet. Det er ikke bra for de. Og det kan de ikke ta ansvar for selv.
En annen ting er at jeg tror Ketolyse passer for alle, uansett om man er overvektig eller ei. "Problemet" er at når man er normalvektig eller bare har et par kg for mye, så vil ikke kroppen gå ned 2 kg i uka, slik den kan gjøre dersom man er svært overvektig.
Man vil fortsatt nyte godt av fordelene ved et sunt kosthold, men man vil antagelig ikke rase ned i vekt, for det er heller ikke meningen.
|