Tråd: Påstand
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-05, 20:33   #6
Muskat
Seniormedlem

Muskat sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Nei, dette er for lettvint og upresist, påstanden din mangler alt for mange presiseringer og definisjoner.
1) Hva definerer du som skade? Er sykdom skade? Genetiske feil? Feil livsstil og kosthold?
2) Hva definerer du som fysisk vondt? Anspenthet? Kreft? Magesår? Allergier? Reumatisme?
3) Bare aggressive følelser kan føre til smerte, hvor er de passive som angst og de positive som selvoppofrelse? Nå kan du selvsagt si at uselviskhet er selvhat, men det blir igjen for enkelt - det er mulig å både elske seg selv og samtidig være villig til å gå over sine fysiske og mentale grenser for andre.
4) Hvem i all verden sier at sorg ikke er en følelse, mens sinne er? Da kan vi like gjerne si at sorg er en følelse, mens sinne er en hormonprodusert selvforsvarsreaksjon.
5) Hvordan vi takler sinne, frustrasjon og hat er i høyeste grad kulturelt betinget, Og det samme er skam. Mennesket er et sosialt vesen og skam er en av de grunnleggende mekanismene for å kontrollere sosiale vesener. Hva vi føler skam for er imidlertid kulturelt betinget, men skam er så nært knyttet til sosial status at det er ikke noe vi har lært uavhengig av vår sosiale intelligens.

Og siden jeg ikke er hverken filosof, lege eller psykiater stopper jeg der.

At mange fysiske vondter kan føres tilbake til mentale tilstander er jeg helt med på. At alle kan det blir alt for enkelt. Også lykkelige mennesker kan føle smerte.

Muskat

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat