Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-09, 12:19   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dagsrevyen i dag!

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ikke at det er av avgjørende betydning for sakens kjerne, men når man kommer med faktiske opplysninger bør det være litt hold i virkeligheten.

William Banting var absolutt ikke lege. Etter å ha publisert "Letter on Corpulence" i 1863 fikk han så hatten passet av britiske "The Lancet". Meldingen gikk kort fortalt ut på at Banting og alle andre uten legeutdannelse burde holde seg til det de kunne, og ikke blande seg inn i medisinske anbefalinger.

William Banting var ikke eksepsjonelt fet heller, han veide drøyt 200 pund.

William Harvey derimot, var lege. Det var Harvey som Banting til slutt konsulterte angående overvekten sin. Dr Harvey hadde lært om sammenhengen mellom sukkersyke/overvekt og sukker-/stivelsesrik kost. Det var Harvey som anbefalte Banting et lavkarbokosthold som løsning på overvekten.

Lenge var "to bant" et mye brukt verb på engelsk, men jeg tror det kun er det svenske språket som har beholdt ordet helt til vår tid.



-

As I said

På 1860-tallet var nok 200 pund, eller drøyt nitti kg mer ekstremt enn i dag, ettersom overvekt er stadig vanligere. Om jeg ikke husker feil så var mannen så vidt 165 cm høy, og da er nitti kg ganske mye

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat