Vis enkelt innlegg
Gammel 04-09-09, 11:12   #13
Viclin
Seniormedlem

Viclin sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Problemer med å bli mett

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Har du en tendens til å spise fort?
Om jeg har det travelt, eller egentllig ikke har så lyst på mat så hender det jeg spiser fort, og da merker jeg at jeg blir fortere sulten. (Samt at jeg gjerne spiser mer om jeg spiser for fort også).
Jeg er egentlig en saktespiser av dimensjoner, men det kan gå litt unna i svingene om jeg er matlei og bare føler jeg må trykke i meg noe for å døyve sulten.
Jeg har gjort noen øvelser, ettersom jeg er en gammel "sulter" -altså en som synes det er litt stas å gå rundt å være sulten (ja, herregud, jeg vet. Selveste adelsmerket for dedikert frøkenhet ). For det første så tar jeg litt mindre på tallerkenen enn jeg egentlig tror jeg vil ha, og så spiser jeg sakte, små munnfuller, legger fra meg kniv og gaffel mellom hvert tygg, tygger sakte, svelger, før jeg tar meg en ny bit.
Etter mye om og men har jeg blitt veldig god på å skille mellom de forskjellige signalene; sult, tørste og fysenhet.
Verdt et forsøk

Ja, jeg har tenkt på det også, at jeg kanskje spiser for fort. Men når jeg først spiser, så glemmer jeg å tenke over det. Skal være litt mer bevisst på det og se om jeg hiver i meg maten eller om jeg bruker lenger tid.

Forresten, jeg tygger kanskje fort, men det tar litt tid mellom hver munnfull. Gjerne fordi jeg gjør to ting på en gang; som å spise og lese her inne samtidig. Det bør man jo ikke gjøre visstnok.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat