Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok
Etter å ha lest tråden om Kelp-tilskudd, bestemte jeg meg for å undersøke mine egne verdier. Bestilte utskrift av lab-arket mitt hos fastlegen, og ser nå noen ganske interessante tall.
Siste prøve tatt for to uker siden viser TSH på 2,2 og FT4 på 14.
Sakser fra stoffskifte.info
"Behandlingsmålet bør i følge Haug (2002) være TSH mellom 0,5 og 1,5, og FT4 i øvre del av referanseområdet, eller lett forhøyet. Dersom pasienten fremdeles har plagsomme symptomer, kan man øke doseringen til TSH går ned mot 0,2. Da vil FT4 ofte være over referanseområdet."
Per i dag har jeg samme symptomer som jeg "alltid" har hatt, men i litt mindre grad. Mistenker at disse vil forsvinne hvis jeg ble dosert høyere.
Hva kan jeg egentlig gjøre? Fastlegen min er jeg veeeldig langt fra fornøyd med, det tok feks fem år med uttallige legebesøk med "diffuse" symptomer (og har ikke tall på hvor mange unødvendige undersøkelser jeg har hatt, røntgen, ultralyd, hodescanning osv) før hun fant ut at det kaaanskje muligens hadde noe med stoffskifteverdiene å gjøre, selv om disse lå innenfor referanseverdiene.
Er en time hos spesialist å foretrekke? Frustrert nå... vil antagelig ikke bli tatt veldig seriøst om jeg kommer til fastlegen med utskrift av det jeg siterte ovenfor.
|