Sv: En nybegynner som har noen spørsmål
Du har "egenkomponert" lavkarbo som filosofi. Men så vidt jeg forstår er det ketogen lavkarbo du vil følge?
Hvis du skal gå ned i vekt med ketogen kost, kan du ikke regelmessig skeie ut i helgene! Når du skeier ut tar det tid (kanskje et par dager) før du er tilbake i ketose. Det er lite effektivt.
Det er nok vanskelig for en nybegynner å gå ned i vekt på egenkomponert kosthold. Skal en sette sammen kostholdet selv, må en jo vite ganske mye. Jeg tillater meg å foreslå at du kjøper (eller låner på biblioteket) noen bøker om ketogene dietter. Det kan f.eks. være Torkil P. Andersens bok "Slank med ketolysekuren", en av Skaldemans eller Atkins' bøker (kan noen komme med tips her?) Her vil du finne bruksanvisninger og råd som gjør det lettere for deg å komme på rett spor.
Når det gjelder søtsuget ditt, holder du det ved like ved at du av og til spiser søtt og produkter med søtningsstoffer. Du vil gjøre jobben enklere for deg selv ved å kutte dette helt ut. Et tilskudd av krom kan minske søtsuget ditt. (Velger du ketolysekuren (www.ketolyse.no) kan du kjøpe kosttilskudd som er spesielt tilpasset ketogen diett og som bidrar til å minske søtsuget, øke forbrenningen, motvirke kramper som kan oppstå på ketogen diett etc).
Du spør om trimmen: Det er flere som hevder at maten står for 80% av vekttapet og trimmen står for 20%. Det kan vel være litt forskjellig fra person til person hvor mye faktorene påvirker vekten.

|