Sv: En nybegynner som har noen spørsmål
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Hvilket merke er det?
Jeg skal prøve å finne ut av det
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Kålrot er vel ikke akkurat lavkarbo!
Mange opplever tomater som brems for vektnedgang, det samme gjelder kunstig søtstoff.
Åh takk for tips det visste jeg ikke! alslå, ikke tomater, og ikke kålrot alså.
Opprinnelig lagt inn av Areola, her.
Det virker som at det sitter mye lavkalori i deg ennå. Det beste er å unngå brød, ihvertfall i starten. Det stopper vekta på mange. Du skal ikke behøve å spise noe mellom måltidene, er du sulten eller bare fysen? Spis deg mett til måltidene istedet. Kylling og (mye) fisk er magert. Bruker du mer fett til slike måltider? Spiser du kjøtt? Dropp kruskakli og fiber. De fleste får nok av grønnsakene. Du kan føle deg forstoppet de første ukene, men det går over. Du får også mindre og annerledes avføring på et lavkarbo-kosthold.
Ikke spis godteri selv om det er sukkerfritt. Jeg lurer veldig på hvilke wienerpølser som ikke har noen karber i seg? Pølser er generelt spedd ut med for mye mel og andre karbe-ting. Spis heller rent kjøtt. Tomater har ganske mye karber i seg. Teller du antall karber du får i deg?
Når du begynner på lavkarbo mister man som oftest mye vann og mange får stor vektnedgang den første uka. Om man "sprekker"/spiser høykarbo kommer ofte disse vannkiloene tilbake igjen. En sprekk på lavkarbo kan ikke sammenlignes med sprekker på lavkalori. Du kan ikke bare spise mindre til neste måltid, du påvirker kroppen mye mer når spiser høykarbo. Det du spiste på lørdag bør unngåes til aller største grad om du vil gå ned i vekt.
Hvor mye har du lest om lavkarbo før du begynte? Kunnskap er makt og nøkkelen til suksess 
Jeg sitter å nileser inne her hver dag, men det er MYE så jeg har enda mye å lære, men bruker det også som oppslagsverk når det er noen matvarer som jeg ikke er helt sikker på. Tusen takk for hjelp!
Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.
Hei,
Ser at du har egenkomponert som kostholdsfilososfi og da er det jo du som er eksperten og vanskelig for andre å komme med gode råd.
Dersom du ønsker en god progresjon i vektnedgangen anbefaler jeg deg å lese deg opp på de ulike filosofiene og velge deg en du kan leve med. Les. Lær og følg den, det er ikke det at vi vil tvinge på deg noen filosofi men det er så mange fallgruver for en nybegynner på lavkarbo of vi vil jo nødig se noen snuble å miste motivasjonen. I tillegg er det lettere for alle guruene her inne å gi råd når man følger et bestemt opplegg. Bøker får du lånt på biblioteket og supplementer med informasjon fra forumet.
Som nevnt av de andre så ville jeg droppet kålrabien. Vanlige ting som kan stoppe vektnedgang er søtningsmidler, tomater, nøtter, meieriprodukter foruten smør, stress og dårlig søvnkvalitet. Husk at smerter er en stressfaktor for kroppen og kan være med på å hindre vektnedgang.
Husk også at saltmat binder vann i kroppen. Dersom du får i deg nok fett i løpet av dagen så pleier søtsuget å gi seg rimelig raskt.
Kostholdsfilosofien min er egenkomponert?Jeg eksperten? er det det det heter jeg trodde jeg gikk på lavkarbo jeg?Jeg bestemte meg for å gå på ketose/lavkarbo og meldte meg inn her fordi jeg ble anbefalt det. Jeg er her inne for å lære. Jeg har absolutt ikke komponert noe selv jeg og har aldri sagt noe om det? jeg tror jeg er litt nybegynner her ja hehe.. er det det som dere har skrevet nederst der på profilen deres? jeg ønsker å gå på lavkarbo men det er alså noe filosofier innen lavkarbo? jeg vil bare ned i vekt jeg.. og legen min anbefalte meg lavkarbo . Og da tenkte jeg KETOSE. Svigerinnen min går på dette og jeg syns det høres bra ut. og det er liksom det jeg prøver på da. Ketose. Det er det jeg prøver på. Og da har jeg fått med meg at ikke mere enn 15 karber til dagen. Spise litt fett som smør blandt annet. Jeg er IKKE noe glad i kjøtt. Men jeg kan få i meg fisk og kylling går det bra?
Jeg baker det lavkarbo brødet som jeg fant oppskriften på her inne, det inneholder totalt 11 karber hele brødet, og av det så spiser jeg vel en 2 skiver av det til dagen.
Jeg har spist noe av den sukkerfrie sjokoladen da jeg leste her at man kunne ta den om man måtte ha noe. har spist nøtter i mellom måltidene men det skal det bli stopp på nå! jeg ble litt paff da kålrabi og tomater var litt fy, huff huff. Jeg tror jeg må få hjelp til å legge opp en kost plan for en hel uke om jeg skal klare dette. Hvor finner jeg en sånn? ligger det noen ute en plass? og tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg og hjelpe meg.Det setter jeg kjempepris på ( Jeg føler jeg virkelig har gått på en smell her. Har virkeli jobba hardt i de siste to ukene med dette og så viser det seg at jeg har bare gjort feil selv om jeg tilsynelatende har lagt sjela mi i dette hehe.. huff... )
Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.
Du har "egenkomponert" lavkarbo som filosofi. Men så vidt jeg forstår er det ketogen lavkarbo du vil følge?
Hvis du skal gå ned i vekt med ketogen kost, kan du ikke regelmessig skeie ut i helgene! Når du skeier ut tar det tid (kanskje et par dager) før du er tilbake i ketose. Det er lite effektivt.
Det er nok vanskelig for en nybegynner å gå ned i vekt på egenkomponert kosthold. Skal en sette sammen kostholdet selv, må en jo vite ganske mye. Jeg tillater meg å foreslå at du kjøper (eller låner på biblioteket) noen bøker om ketogene dietter. Det kan f.eks. være Torkil P. Andersens bok "Slank med ketolysekuren", en av Skaldemans eller Atkins' bøker (kan noen komme med tips her?) Her vil du finne bruksanvisninger og råd som gjør det lettere for deg å komme på rett spor.
Når det gjelder søtsuget ditt, holder du det ved like ved at du av og til spiser søtt og produkter med søtningsstoffer. Du vil gjøre jobben enklere for deg selv ved å kutte dette helt ut. Et tilskudd av krom kan minske søtsuget ditt. (Velger du ketolysekuren (www.ketolyse.no) kan du kjøpe kosttilskudd som er spesielt tilpasset ketogen diett og som bidrar til å minske søtsuget, øke forbrenningen, motvirke kramper som kan oppstå på ketogen diett etc).
Du spør om trimmen: Det er flere som hevder at maten står for 80% av vekttapet og trimmen står for 20%. Det kan vel være litt forskjellig fra person til person hvor mye faktorene påvirker vekten.

Huff fokus igjen her på egenkomponert. Har jeg krysset av for noe i min profil eller noe? eller er jeg bare litt forvirra her. jeg vil som sagt slanke meg på lavkarbo. Syns ketose høres lurt ut. Men jeg har ikke "valgt" noen annen filosofi. Jeg kan ikke komponere noe selv derfor jeg er her da for å finne ut av dette Er det flere forskjellige filosofier her inne? er ikke alle lavkarbo da? om det er det, så kunne jeg tenke meg en diett som ikke er så streng at man blir dårlig av den og at jeg kunne trimme litt ved siden av. Jeg føler nå det har blitt så mye fokusert på riktig sammensetning og det er så mye jeg ikke kan spise at jeg har nå gått tom for ideer hva jeg kan lage meg av mat. Og hvis jeg ikke kan spise det lavkarbo brødet jeg baker heller så mister jeg nok litt motet her nå
Sukk... og jeg som trodde jeg var så "flink"
|