Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-09, 11:48   #30
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: En nybegynner som har noen spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

"Fallgruve" og eventuell "partystopper" er vel ikke det samme? Folderen beskriver jo også meieriprodukter som potensiell partystopper. Uansett er vel ikke "partystoppere" det første man skal introdusere nybegynner for - det er nok annet å ta tak i.

Jeg er opptatt av at man ikke skal gjøre ting unødvendig komplisert. Når en nybegynner dukker opp på forumet og spør om råd, er det lite matnyttig å få vite at man først må velge seg en filosofi. Det blir litt "Hæ? Filososfi? Hvordan velger jeg det da? Hvilke har jeg å velge i og hvordan skaffer jeg meg informasjon?". Denne måten å anbefale et lavkarbokosthold på skaffer jo bare Grete Roede flere kunder. En enkel, generell, ikke-kommersiell informasjon er vel optimalt å begynne med?

Som en oppfølging er det jo en mengde litteratur som kan anbefales for dem som har interesse av å sette seg grundigere inn i menneskets metabolisme. F.eks. "Bedre uten brød", "Sukker - en snikende fare", "Good calories, bad calories", "Det store kolesterolbedraget", "Letter on Corpulence" er bare noen jeg kommer på i farten. Skaldemans bøker syns mange også at er artige å lese.

Det er i allefall ikke noe hyggelig å bli møtt med en litt spydig "når du har valgt egenkomponert filosofi er det du som er eksperten, og det er bare du som vet hva du kan spise..." Slike utsagn bidrar bare til at lavkarbokosthold forblir noe for sære otusidere.

-

Vil bare ha sagt at det ikke en jeg som har kommet med den kommentaren og jeg synes heller ikke den kommentaren er spydig, men det er jo opptil hvordan man tolker det.
Dessuten er LCHF satt sammen av atkins og GI, iallefall ihht til denne linken og ett av spørsmålene der:
http://www.expressen.se/1.1691301

Enig med deg at man ikke skal gjøre det unødvendig komplisert, men synes ikke det å velge en filiosfi fører til at det blir mer komplisert, tvertimot for min del. Og siden ingen av oss her inne er eksperter må vi nesten skrive utifra egne meninger og hva hvilke råd vi selv har fått som vi har satt pris på. Er ikke for å presse på noen noe som helst, alle må finne sin vei.

Og ja eg mener en fremdeles at ferdigposer av saus er fallgruver og ikke nødvendigvis bare en partystopper. Er lett å ty til sånne poser titt og ofte og da går man ikke etter det rene og naturlig som man absolutt, etter min mening, bør etterstrebe så godt man kan i begynnelsen av en omlegging av kosthold.

Men vi er vel alle enig at vi ønsker alle som er interessert i lavkarbokosthold, om det være seg ene eller andre veien man velger, velkommen hit og vi som er her inne prøver å hjelpe etter beste evne. Ingen er vel interessert i å sabotere for noen så vidt eg har fått med meg.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat