Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-09, 19:53   #37
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En nybegynner som har noen spørsmål

Haha, dere altså . Nå beveger vi vel oss litt ut av trådstarters opprinnelige tanke bak tråden.

Jeg synes det kan være litt både og. Det handler vel mest om den som spør sin presentasjon (nå snakker jeg generelt), om vedkommende virker til å være ute etter enkle løsninger, eller er genuint interessert i å legge om kostholdet med en viss dedikasjon.
Klart det er mye man kan gjøre selv før man spør om de helt essensielle tingene, et clue for å lykkes er jo avhengig av at man i det minst har litt forkunnskap og unngår feil samensetninger av næringsstoffene. Liberaliteten til fett som mange lavkarbo-retninger har er ukjent for mange, f.eks.
Jeg for min del startet vel egentlig bare med å eliminere litt her og der, kutte ned på brød, pasta og ris, og begynte der. Kom inn her på forumet, og leste og spurte og lærte. Jeg gikk ned mange kg i mellomtiden, men brukte vel sikkert et halvt år på å velge meg en filosofi, for da følte jeg at jeg hadde litt ryggrad til å tolke den riktig.
(Det var i hin tid Atkins).

Mens for andre igjen så er det det beste å velge en filosofi og nilese boka og så eventuelt fylle i blank'sa via f.eks forumet og etterhvert egne erfaringer.
Ved et eller annet tidspunkt så må man jo nødvendigvis justere dietten til hvordan ens egen kropp responderer på kostholdet.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg synes det er bra at folk spør når de lurer på noe, samtidig så må man ikke glemme at mange spørsmål har blitt stilt tidligere, og at det kan være en fordel å lære seg hvordan forumet fungerer, bruke søkefunksjonen for å få svar på gjentatte problemstilinger, og samle nok kunnskap til at man i hvert fall forstår essensen av en lavkarbodiett.

Så, Smulemor! Om du ønsker å ligge på ca 15 gr kh om dagen, så er det essensielt at du får i deg en del fett, fett fra kjøtt og fete fisketyper, egg, smør og andre fete meieriprodukter om du tåler det (seterømme, creme fraiche, ost, fløte). Av de grunner som jeg forklarte tidligere i tråden
Mellomåltider er ikke nødvendig på et så lavt karbohydratinntak. Du skal spise når du er sulten og stoppe når du er mett.
Klart, det hender man sprekker i blant, det har vel skjedd de fleste av oss, men hold det til et minimum. Det er stress for kroppen å skulle måtte snu om på forbrenninga si hele tiden. Det er ingen krise, og det er bare å begynne på nytt igjen etter en sprekk, men hold det til et minimum .
Mange kan spise tomater (jeg har ingen problemer med det). Det er noen som opplever at det forsinker vektnedgangen. Det samme med lavkarbobrød. Vet ikke helt hvorfor det er sånn.
Håper du får stell på dietten din, og masse lykke til

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat