Juniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 54
|
Sv: En nybegynner som har noen spørsmål
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Hvilket merke er det?
Beklager Carisma at jeg sa at de pølsene var uten karbohydrater. De inneholder 6 karber. Gildes mager wienerpølser.
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Det er så mye enklere å hjelpe deg med ting når vi vet hvilken filosofi du følger. Er nemlig ganske stor forskjell innen de forskjellige lavkarboretningene!
Vil du følge ketolyse, er det lurt å starte med å lese boka "Slank med ketolyse". Den kan lånes på biblioteket, eller kjøpes i mange Meny- butikker eller over nett. (ketolyse.no)
Oppskrifter er det masse av her inne, og du kan jo starte med å ta en titt på disse! Alle svært ketolyse- vennelige!
Lykke til!
Tusen tusen takk !! 
Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.
Står fremdeles lavkarbo/ketose i kostholdsfilosofien din og det er ingenting som heter akkurat det, enten følger du en kur som ketolyse, skaldeman, atkins eller Fedon (tillater mer karbs) ellers så mikser du elementer fra disse og får da en slags egenkomponert kur.
Anbefaler deg på det sterkeste finne ut hvilken kur som passer for deg og så lese litteraturen som er utgitt, da forstår du har som skjer med kroppen din og hva du kan spiser.
Selv går eg på ketolyse og kan igrunn kun kommer med råd basert på den.
På ketolyse skal du spise 15-20 g karbs for dag, ikke under 15, dette har ingen hensikt. Du kan ikke spise litt fett, du må spise mye fett for å holde oppe fettforbrenninga di og siden du ikke spiser vanlig rødt kjøtt må du spise mer fett på andre måter da fisk og kylling er magert.
Du skal spise grønnsaker som vokser over jorda, i tillegg kan du spise løk.
Men kålrot, gulrot, poteter og mais inneholder masse stivelse og ikke bra for de som går på en ketogen diett. Drikk mye vann og hold deg unna kunstig søtning de første ukene.
Selv kan eg ikke lage brød. selv om det er er lavkarbo, fordi jeg går opp i vekt av det.
Tusen takk til deg også for gode råd, det var dette jeg var ute etter! Selv om det finnes bøker så er dette forumet spekket med god informasjon.Men må innrømme at jeg syns det er vanskelig å finne på noe enkel og grei mat jeg kan bli mett av. Fantasien strekker ikke til og enkelte oppskrifter her inne er så kompliserte for en enkel sjel. Er mange feller i det ketogene kosthold, man tror at frukt og grønt er greit men så er det ikke det alikevel på enkelte produkter.
Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.
Du hadde egenkomponert i kostholdsfilosofien din. Lavkarbo er et samlebegrep for alle karboreduserte dietter som du finner bl.a. her inne på forumet, alt under 150 kh pr dag regnes som lavkarbo, så betegnelsen lavkarbo spenner vidt. Ketose er en lavkarbo retning men lavkarbo er ikke bare ketose.
Som nybegynner anbefaler vi at man velger en kostholdsfilosofi man kan leve med og følger den. Ikke noe tvang altså, men det er lettere å lykkes med vektnedgangen på den måten og lettere å kunne få råd og veiledning fra ekspertene her inne på forumet. Kjører du din egen variant er det du som er eksperten og vanskelig for andre å gi veiledning, sånn er det bare.
Lykke til…
Når jeg skrev lavkarbo/ketose så var det ment som at jeg går på lavkarbo i den form at jeg forsøker ketose varianten. Ketose går jo på lavkarbokosthold.
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Kjære, vene da! Dere med mye erfaring har vel nå fått med dere at hun ønsker å følge et ketogent lavkarbokosthold. Hvor vanskelig kan det da være å gi et par gode råd om kostholdet?
Ikke gjør dette vanskeligere og mer mystisk enn det det behøver å være.
Her er nyttig info: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf
...samt hovedsiden: http://www.lchfnorge.no
-
Takk takk, Kula, det trenger ikke å være vanskelig. Tusen takk for brosjyrene Det er den slags info som jeg setter stoor pris på.
Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.
Var da vitterlig for at hun ikke skal oppleve at folk ikke vet hvilken filosofi hun ønsker å følge, var overhodet ikke for å være vanskelig.
Dessuten har hun fått rådene om de forskjellige typene ketogene filosofiene før, så var kun med tanke på å hjelpe.
Jeg tror nok at de fleste forstår filosofien min Men for ordens skyld så kan jeg jo rette på den. Men kan hende at kanskje jeg vakler litt mht filosofi, da, og jeg er mere enn åpen for tips og råd om endring av filosofi jeg også da. Jeg er en utenfra som har bare hørt om lavkarbo og ketose, at man kommer i ketose når man går på lavkarbo. Jeg vet ingenting om forskjellen på ketose/ketolyse/atkins osv..
Er det en forutsetning at man velger "Ketolysekuren" eller "Atkins" eller "Fedon" eller "Skaldeman" eller hva som helst annet av kommersielle kurer for å få et par gode råd?
De fleste med erfaring her på forumet vet vel veldig godt hva et ketogent lavkarbokosthold innebærer?
-
Det jeg også trodde
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Jeg er litt enig med kula, selv om jeg ser poenget i å velge en kur med bok til
Men sånn sett er den lavkarbo på 3 minutter brosjyren super å begynne med
Og den skal jeg lese nå etterpå !!
"Fallgruve" og eventuell "partystopper" er vel ikke det samme? Folderen beskriver jo også meieriprodukter som potensiell partystopper. Uansett er vel ikke "partystoppere" det første man skal introdusere nybegynner for - det er nok annet å ta tak i.
Jeg er opptatt av at man ikke skal gjøre ting unødvendig komplisert. Når en nybegynner dukker opp på forumet og spør om råd, er det lite matnyttig å få vite at man først må velge seg en filosofi. Det blir litt "Hæ? Filososfi? Hvordan velger jeg det da? Hvilke har jeg å velge i og hvordan skaffer jeg meg informasjon?". Denne måten å anbefale et lavkarbokosthold på skaffer jo bare Grete Roede flere kunder. En enkel, generell, ikke-kommersiell informasjon er vel optimalt å begynne med?
Som en oppfølging er det jo en mengde litteratur som kan anbefales for dem som har interesse av å sette seg grundigere inn i menneskets metabolisme. F.eks. "Bedre uten brød", "Sukker - en snikende fare", "Good calories, bad calories", "Det store kolesterolbedraget", "Letter on Corpulence" er bare noen jeg kommer på i farten. Skaldemans bøker syns mange også at er artige å lese.
Det er i allefall ikke noe hyggelig å bli møtt med en litt spydig "når du har valgt egenkomponert filosofi er det du som er eksperten, og det er bare du som vet hva du kan spise..." Slike utsagn bidrar bare til at lavkarbokosthold forblir noe for sære otusidere.
-
Meget godt sagt. Dette var igrunnen det jeg tenkte selv. Jeg ble både paff og litt snurt da jeg fikk den kommentaren. Jeg visste ikke engang at jeg måtte velge en filosofi. Jeg trodde også at de spørsmålene mine var mulig for de her inne på lavkarbo.no.
Jeg må også innrømme at jeg har nok vært inne på tanken å kaste inn håndkle her fordi dette ble så fryktelig komplisert for meg. Og ja, Grete Roede fikk nesten en ny kunde ja *ler*
For jeg har nok fått en følelse av at dette blir kun noe for spesielt intelligente personer. Det blir for mye å sette seg inn i rett og slett.
Men jeg vil jo PRØVE da ... iallfall litt til..
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Haha, dere altså . Nå beveger vi vel oss litt ut av trådstarters opprinnelige tanke bak tråden.
Jeg synes det kan være litt både og. Det handler vel mest om den som spør sin presentasjon (nå snakker jeg generelt), om vedkommende virker til å være ute etter enkle løsninger, eller er genuint interessert i å legge om kostholdet med en viss dedikasjon.
Klart det er mye man kan gjøre selv før man spør om de helt essensielle tingene, et clue for å lykkes er jo avhengig av at man i det minst har litt forkunnskap og unngår feil samensetninger av næringsstoffene. Liberaliteten til fett som mange lavkarbo-retninger har er ukjent for mange, f.eks.
Jeg for min del startet vel egentlig bare med å eliminere litt her og der, kutte ned på brød, pasta og ris, og begynte der. Kom inn her på forumet, og leste og spurte og lærte. Jeg gikk ned mange kg i mellomtiden, men brukte vel sikkert et halvt år på å velge meg en filosofi, for da følte jeg at jeg hadde litt ryggrad til å tolke den riktig.
(Det var i hin tid Atkins).
Mens for andre igjen så er det det beste å velge en filosofi og nilese boka og så eventuelt fylle i blank'sa via f.eks forumet og etterhvert egne erfaringer.
Ved et eller annet tidspunkt så må man jo nødvendigvis justere dietten til hvordan ens egen kropp responderer på kostholdet.
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg synes det er bra at folk spør når de lurer på noe, samtidig så må man ikke glemme at mange spørsmål har blitt stilt tidligere, og at det kan være en fordel å lære seg hvordan forumet fungerer, bruke søkefunksjonen for å få svar på gjentatte problemstilinger, og samle nok kunnskap til at man i hvert fall forstår essensen av en lavkarbodiett.
Så, Smulemor! Om du ønsker å ligge på ca 15 gr kh om dagen, så er det essensielt at du får i deg en del fett, fett fra kjøtt og fete fisketyper, egg, smør og andre fete meieriprodukter om du tåler det (seterømme, creme fraiche, ost, fløte). Av de grunner som jeg forklarte tidligere i tråden 
Mellomåltider er ikke nødvendig på et så lavt karbohydratinntak. Du skal spise når du er sulten og stoppe når du er mett.
Klart, det hender man sprekker i blant, det har vel skjedd de fleste av oss, men hold det til et minimum. Det er stress for kroppen å skulle måtte snu om på forbrenninga si hele tiden. Det er ingen krise, og det er bare å begynne på nytt igjen etter en sprekk, men hold det til et minimum .
Mange kan spise tomater (jeg har ingen problemer med det). Det er noen som opplever at det forsinker vektnedgangen. Det samme med lavkarbobrød. Vet ikke helt hvorfor det er sånn.
Håper du får stell på dietten din, og masse lykke til 
Tusen tusen takk skal du ha! Godt å få et "jordnært" svar hehe... er du fra planeten jorden ? så gøy at det er to av oss her inne! hehe.. nå KØDDA jeg asså. håper ingen følte seg støtt av det
Men tilbake til lavkarbo kostholdet. Jeg føler at med ketose så er det så innmari mye fett man skal spise og det er så vanskelig å snu meg der jeg som har holdt meg unna fett så lenge. Jeg spiser aldri fett mat nesten, derfor så ville for eksempel aldri de slankepillene være noe for meg. Men at jeg egentlig ikke kan spise tomater, kålrot, mais, de beste grønnsakene liksom, det sliter jeg med. Og at også man legger på seg av det lavkarbo brødet var noe dritt.
Har vurdert å gjøre som jeg gjorde for noen år siden da levde jeg på fiberrik, fettfattig pålegg, frukt og grønt, og middager uten sauser og poteter, men brukte oljer istedet for. Ja jeg hadde lite fett og lite sukker i kosten og spiste ofte, med 3-4 timers mellomrom. Og jeg var ute å gikk hver dag en time minst. Vekta raste av meg.
Men når jeg faktisk ER i ketose og ikke går ned på to uker og har minimalt med sprekker, og får også høre at å sprekke en lørdag av og til er noe jeg IKKE må gjøre, for å gå ned i vekt, så klart jeg mister litt motet.
Da får jeg heller lyst til å bare gå for et sunt kosthold og mere trim. Det enkleste er ofte det beste eller noe sånn hehe..
Jeg skal lese litt på oppskrifter her inne, og se hva jeg kan finne av tips og ideer til hva jeg kan spise av til måltidene. OG prøve å lage meg en ukesplan på hva jeg skal spise. Utfordringene er store for meg å finne ut hva jeg skal spise og hva slags tilbehør jeg skal ha til middagen ..Ender ofte opp med å sitte å gnage på en kjøttbit mens de andre har saus og poteter og grønnsaker.
Takker masse for at dere har tatt dere tid til å svare meg, og om dere vet om det fins noen tråder her inne som omhandler det å velge riktig "filosofi" så tar jeg gjerne imot linker. Det burde kanskje vært en klistra tråd for alle nybegynnere her, der man kan finne sin "filosofi" der det er beskrevet alle "filosofiene" litt detaljert.
|