Sv: Enda et nytt menneske :)
Hei du nye 
Fettfobi er helt naturlig, men fett er faktisk noe av det sunneste du kan spise. Karbohydrater er i den motsatte enden. Nå, avhengig av hvilken retning du eventuelt velger, så blir det litt forskjellig. Lindberg, for eksempel, bruker mest oljer, det blir en 4-5 spiseskjeer daglig, og svært lite mettet fett. Den største delen på tallerknen der er fortsatt karbohydrater, men da i form av lav GI.
I andre enden har du vel LCHF, som betyr Low Carb High Fat, der fett er "basis" i kosten, med opptil 75 prosent av daglig energi inntak. Rundt 20 prosent protein, og resten karbo, stort sett av "over jorden grønnsaker", altså ikke rotfrukter.
Dette gir et jevnt blodsukker, og en veldig velvære, stor energi, og en veldig sunn og frisk kropp.
Trening på et slikt kosthold er imidlertid helt ideèlt. Fett gir en langt bedre utholdenhet enn karbo, som ikke har en større lager enn ca 1 times hardt arbeid. Fett har du så mye av i kroppen at du ikke behøver å tenke deg om. Men kroppen vil trenge tid, ca 3-6 mnd, for å omstille seg fra ren karbo til fettforbrenning. I denne fasen vil mange ikke ha stor nok energi, og treningen vil nok reduserer både i intensitet og mengde. Imidlertid vil trening på fett være den beste måten å lære kroppen fettforbrenning, og for de aller fleste vil de oppleve en dramatisk forbedring i utholdenhet da kroppen har lært seg dette.
Jeg har lest blogger om løpere som løper i 4 timer uten å bli sliten, så da var det bare å øke tempoet å løpe 2 timer til..
Eksplosive idretter vil trenge karbohydrater, men da i form av langsomme, de med lav glykemisk indeks. Ingen har uansett godt av korn, potet, pasta eller ris.
Stålånde har ingen her i huset hatt, men noen har sikkert det.
I en overgangsfase hadde jeg vondt i muskler, svimmel,hjertebank, yr og kvalm, mens kroppen kvitter seg med sukkerforgiftningen som vi stort sett har alle mann. Dette kan ta opptil en uke. Jeg går på strikt LCHF, de som går på en diett med mer karbo har jeg ikke hørt hatt disse problemene.
Uansett, du bør vite at lavkarbo er en diett for en langt og sunt liv, og altså ikke noen kur, som bl.a Grete Roede og Cambridge blir ansett for å være.
|