Sv: Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Da jeg en periode lå på 80+ prosent fett, så spiste jeg i hvert fall 2000-3000 kcal om dagen (jeg er "bare" femten kg overvektig).
Cluet er jo at vi har sult- og metthetssignaler. Det er en grunn til at de er der. Det er ikke alltid vi er like gode til å lytte til dem, men det er langt lettere om man spiser fett og har et stabilt blodsukker 
For å si det enkelt, da. Du kan kun forbrenne karbohydrater (glukose) eller fett (ketoner). Proteiner må omdannes til glukose. Det vil si at dersom du kutter ut både fett og karbohydrater i kosten så står du igjen med proteinene, du vil med andre ord over tid spise opp dine egne muskler!
Bra du holder deg til Ketolyse sånn sett, selv om Atkins er like så liberalt på fettet.
Takk for oppklaringen!
et annet spørsmål: Jeg sliter med å definere mett og sulten. Jeg er vant til at når jeg er svimmel av lavt blodsukker, da er jeg for sulten, men ellers er sonene grå. Det er vel en av grunnene til at kaloritelling fungerte dårlig, det var veldig lett å spise for mye. Jeg har også en tendens til å spise når jeg kjeder meg eller må gjøre ting jeg synes er vanskelig. Vil sult- og metthetsfølelsen bli bedre etterhvert?
|