Vis enkelt innlegg
Gammel 11-09-09, 09:58   #1
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Erfaringer med å droppe Pepsi Max

Før jeg begynner må jeg ta et forbehold. Jeg er ikke 100 % sikker på at det jeg opplever av endringer skyldes at jeg har kuttet ut lettbrusen, jeg beskriver altså bare de erfaringene jeg har gjort meg de siste ukene.

For 5-6 uker siden fant jeg ut at jeg ville droppe kunstige søtningsmidler å se om det kunne hjelpe litt på matsug i hverdagen. De første to ukene var jeg streng, men nå har jeg lettet litt på regimet. Jeg har fremdeles et par Natreen i kaffen om morgenen, spiser noen få pastiller av og til, og jeg har spist bær søtet med Sukrin innimellom. Den store forskjellen er at jeg har droppet all brusen fullstendig, i all hovedsak Pepsi Max. Før drakk jeg nok minst en stor flaske hver dag. Det gjorde jeg også i den fasen jeg gikk ned i vekt, og selv om mange har advart mot lettbrus som "partystopper", tok jeg det ikke så tungt siden jeg hadde fin vektnedgang.

Men nå ser jeg altså to store endringer:

1. Jeg må spise ca 25 % mer mat for å holde vekta. Jeg har ikke finregnet på det, så det er et anslag. Når jeg sier "mer mat", så mener jeg mengde, altså gram mat pr dag. Sammensetningen av måltidene mine har ikke endret seg, så både antall kcal og antall g karber har økt med omtrent samme prosentandel. 25 % er mye i denne sammenhengen. Pepsi Max er jo søtet med aspartam. I følge dette innlegget av Mr. Muscle har aspartam GI=0, så hva skjer? Kan det likevel påvirke insulinproduksjonen?

2. Blodprosenten min er plutselig godt innenfor normalområdet uten at jeg har tatt jerntilskudd. Det har den ikke vært på flere år. Tidligere har jeg hatt flere intensive "kurer" for å få opp Hb-nivået, uten særlig effekt, så jeg tenkte at det bare var slik kroppen min fungerte. Og dette skjer selv om jeg har vært gjennom en middels stor operasjon siden sist jeg målte, for 3 måneder siden. Jeg tror selvfølgelig ikke at det skyldes at jeg har kuttet de kunstige søtstoffene, jeg tenker heller at det handler om stor reduksjon i koffeininntaket etter at Pepsien røk ut døra, i og med at koffein kan hemme opptaket av jern. Kanskje?

Begge endringene er positive for meg. Jeg regner med å få bedre effekt av trening når blodprosenten min har steget, og matsug er mindre av et problem når jeg kan spise mer. Så jeg vurderer å gjøre dette til en permanent ordning

Innspill mottas med takk, jeg vil gjerne høre hva andre tenker om dette. Lignende erfaringer når det gjelder blodprosent, f eks?

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat