Mine barn fikk lommepenger. Uavhengig av oppgaver i hjemmet.
Ikke mye, men nok til å lære å disponere penger i hverdagen.
Kino/videoleie, snop, småting de ønsket seg som de kunne spare til. Beløpet ble noe høyere ettersom åra gikk....
Barn bør lære at skal de få rettigheter, så må de også ha noen plikter. Ikke bare i kroner og øre. Rekker ikke mor og far å gå på kino med ungene fordi de voksne har mye å gjøre i heimen, så blir det ikke kino.....men hvis ungene deler på oppgavene så blir det mer tid til andre ting....
Ingen venner inn på rommet, hvis det ser ut som en tornado har vært der, og heller ingen venner inn i stua hvis de ikke hjelper til med å holde orden. Det tar bare noen ganger, så ordner det seg som regel. De holder kanskje litt mer orden hele tiden, i tilfelle.
Er ungene små, må mamma og pappa hjelpe til med rydding på rommet til de har lært det, men ungene skal være med på jobben. Ikke gjør det når ungene ikke er tilstede.
Felles ansvar for hus og kos. Oppgaver etter evne.
Enklere å få ungene til å gjøre ting de har valgt å gjøre ut fra en liste. Eller en setter opp en liste og lar oppgavene gå på rundgang. En uke hver. En fin måte å lære ungene hva som trengs i hjemmet. Og faktisk lære dem å gjøre det.
Feks å skifte på senger...noe enkelte unger ikke kan når de drar på leirskole en gang
Egne skittentøysdunker, som de etterhvert også må ha ansvar for blir vasket.
...og ikke minst....lære å lage mat.Gutter også.
Jeg er tilhenger av at den som lager middag, skal planlegge maten (suppe/gryte/grøt, stigende vanskelighetsgrad) og også skal vaske opp. For da lærer de seg også å bli litt rasjonelle med hva de bruker av hjelpemidler og for ikke å snakke om søl...
Evig tema og ikke noe fasitsvar på dette tror jeg
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
|