Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet
Mange takk til Nille for en glimrende oppsummering av saken. (Av og til må det veldig kvalifiserte folk til for å plassere saker og ting på riktig hylle og i riktig skuff.)
Som et anekdotisk bidrag til diskusjonen om det farlige fettet: Gjennom de siste 15 månedene har jeg på ketolysekuren (eller min variant av den) inntatt mindre karbohydrater og mer fett enn på noe annet tidspunkt i mitt voksne liv. Og det er inkludert det fettet som de tradisjonelle ernæringsekspertene advarer mot; meierismør, sæterrømme, fløte og fet ost har vært på den daglig menyen.
LDL-kolesterolet var ved kurstart 4,0. Det gikk opp til 5,1 den første måneden, for deretter å synke igjen. Nå ligger det på 4,0 - 4,2.
HDL-kolesterolet mitt var ved kurstart 1,3. Det har ligget på 1,1 - 1,2 gjennom alle disse månedene.
Triglyseridene var på 1,9. Verdien sank fort og er i dag 0,7.
Jeg tar en del andre blodprøver for å sjekke utviklingen av noen helseproblemer. Ingen verdier har vist en negativ utvikling, tvert i mot går nesten alle mot normalisering.
Min klare opplevelse av effekten er at lavkarbokostholdet har gitt meg bedre helse:
Mindre giktplager, bedre hormonbalanse (med de gleder som det innebærer ), bedre hud, bedre hår og negler, jevnere humør og energi, et stabilt blodsukker og mere matglede.
- I tillegg til vekttapet, da.

Men jeg er enig i at hvis man er utrygg ved tanken på å spise så "radikalt" eller rett og slett ikke liker denne maten - da skal man bare holde seg unna! Det er et personlig valg.
Alternativet for skeptikeren er jo selvfølgelig å sette seg inn i den forskningen som ligger til grunn for lavkarbo/LCHF-dietter … 
|