Vis enkelt innlegg
Gammel 16-09-09, 20:11   #64
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Mange takk til Nille for en glimrende oppsummering av saken. (Av og til må det veldig kvalifiserte folk til for å plassere saker og ting på riktig hylle og i riktig skuff.)

Som et anekdotisk bidrag til diskusjonen om det farlige fettet: Gjennom de siste 15 månedene har jeg på ketolysekuren (eller min variant av den) inntatt mindre karbohydrater og mer fett enn på noe annet tidspunkt i mitt voksne liv. Og det er inkludert det fettet som de tradisjonelle ernæringsekspertene advarer mot; meierismør, sæterrømme, fløte og fet ost har vært på den daglig menyen.

LDL-kolesterolet var ved kurstart 4,0. Det gikk opp til 5,1 den første måneden, for deretter å synke igjen. Nå ligger det på 4,0 - 4,2.
HDL-kolesterolet mitt var ved kurstart 1,3. Det har ligget på 1,1 - 1,2 gjennom alle disse månedene.
Triglyseridene var på 1,9. Verdien sank fort og er i dag 0,7.

Jeg tar en del andre blodprøver for å sjekke utviklingen av noen helseproblemer. Ingen verdier har vist en negativ utvikling, tvert i mot går nesten alle mot normalisering.

Min klare opplevelse av effekten er at lavkarbokostholdet har gitt meg bedre helse:
Mindre giktplager, bedre hormonbalanse (med de gleder som det innebærer ), bedre hud, bedre hår og negler, jevnere humør og energi, et stabilt blodsukker og mere matglede.
- I tillegg til vekttapet, da.

Men jeg er enig i at hvis man er utrygg ved tanken på å spise så "radikalt" eller rett og slett ikke liker denne maten - da skal man bare holde seg unna! Det er et personlig valg.

Alternativet for skeptikeren er jo selvfølgelig å sette seg inn i den forskningen som ligger til grunn for lavkarbo/LCHF-dietter …

Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat