Vis enkelt innlegg
Gammel 18-09-09, 08:56   #46
Viclin
Seniormedlem

Viclin sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Det går såååå sakte

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Når jeg regner dette med min høyde, så får jeg en BMI på 20.7, altså i nedre normalområdet. Regner jeg med høyden over meteren får jeg 23.9. Å påstå at kvinner derfor skal veie det samme som høyde minus 10 kilo er dermed det samme som å si at man helst skal ligge i nedre normalområde for BMI - noe jeg ikke kan se det finnes helsemessig dokumentasjon på.

Poenget mitt med å påpeke at dette er en dårlig pekepinn er at veldig mange sliter med at idealvekten skal være noe uoppnåelig. For veldig mange er en BMi på 20.7 uvirkelig - det skal ikke mer enn noe høy muskelmasse til før det blir vanskelig. Derfor bør vi styre unna slike tommelfingerregler her inne og fokusere på trivselsvekt - det kan være så mangt og er langt sunnere å fokusere på.

Ingen av oss har vel påstått det. Folk er forskjellige. En pekepinn er ikke det samme som å påstå. Noen kan se normale ut med en lav BMI, mens andre ser beinete ut med en høyere.
Det viser jo også bare hvor misvisende BMI kan være også. Jeg er som sagt normal med en lav BMI. Da har jeg både rompe, mage og lår.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat