Sv: I lys av Chunkys innlegg - spiser jeg for mye?
Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.
Chunky hadde et svært bra og svært forklarende innlegg i en tråd lengre nede om sammenhengen mellom ketose, fettforbrenning og matinntak.
Men - det får den gamle kaloritelleren i meg til å fort bli litt bekymret. Jeg spiser jo mye ost, smør og fett kjøtt. Jeg forstår ikke helt hva jeg skal spise ellers (ingen egg her), spiser jo salat til lunch og litt grønnsaker ellers også, men jeg kan ikke ha de store, mettende mengdene av grønt uten å få for mhye karb. Kalorimessig ligger jeg jo langt over det jeg skulle hatt for å gå ned (1200 kcal erfaringsmessig) og selv om jeg legger til det metabolske fortrinnet, så er jeg fortsatt noen mil foran. Dersom jeg likevel må ned på 1500 kcal om dagen, så vil jeg få mer mat og metthet ved å velge lavkalori fremfor lavkarbo.
Så hva kan jeg spise som gjør meg mett, er lavkarbo og samtidig har mindre kalorier?
Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg tror jeg må presisere et par ting slik at inntrykket ikke er at lavkalori og lavkarbo er tilnærmet likeverdig. Det er ikke ett fett om man spiser et par hundre kalorier mindre på et høykarbokosthold, eller noe mer på et lavkarbokosthold. Det kanskje viktigste med lavkarbo er å sette kroppen i forbrenningsmodus fremfor lagringsmodus. Jeg har ikke funnet noen undersøkelser som viser at man kan legge på seg av betydning på lavkarbo. Men det er heller ikke gitt at man går jevnt og trutt ned i vekt for evig og alltid (av årsakene jeg nevnte i innlegget mitt).
Så hva ligger i forbrenningsmodus og lagringsmodus? At fettcellene åpnes eller lukkes er en bevisst forenkling fordi det gir et greit bilde av hva som skjer. En mer nøyaktig forklaring er at det er spesielt to forhold som regulerer fettlagring og -forbrenning:
Det første er at fett transporeres gjennom kroppen og lagres i cellene som triglyserider. Dette molekylet er for stort til å bevege seg inn og ut av kroppens celler. Triglyseridene må derfor brytes ned til frie fettsyrer som er små nok til å passere inn og ut gjennom celleveggene. Insulin øker denne prosessen i fettcellene, men reduserer den i musklene. Det vil si at fettet kommer inn i fettcellene og kan lagres, men ikke inn i musklene for forbrenning. Dette er hva vi kaller lagringsmodus.
Det andre er at for å kunne lagres, må fettsyrene konverteres tilbake til triglyserider. Til dette trengs det et glyserolmolekyl. Glyserolmolekylet oppstår når kroppen bruker glukose som energi, og hvor mye av fettsyrene som kan lagres er derfor avhengig av glukosenivået i blodet - det vil si hvor mye karbohydrater man spiser. På et lavkarbokosthold blir derfor mindre mengder frie fettsyrer lagret (sperret inne om du vil) i fettcellene som triglyserider.
Det neste jeg nevnte i innlegget var sultbehovet. Undersøkelser viser som sagt at sulten blir redusert når man inntar mindre karbohydrater. Det samme gjelder søtsuget. Dette er en komplisert prosess, men kort fortalt passer uttrykket "less is more" veldig bra på et lavkarbokosthold. Økt energiinntak fører til økt aktivitetsnivå ved at mer energi blir tilgjengelig (fremfor å lagres), mens redusert energiinntak reduserer aktivitetsnivået. Det siste kalles gjerne å gå i dvalemodus. Det er derfor ikke gitt at å sulte seg på lavkarbo gir den gevinsten man er ute etter.
Så alt henger sammen med alt. Det jeg forsøkte å si med innlegget mitt var at et kaloriunderskudd er det som primært fører til vektreduksjon. Det betyr ikke at et kalorioverskudd fører til økt vekt på et lavkarbokoshold - det gir bare mer overskudd og energi, og fører til et økt aktivitetsnivå. Men du går ikke nødvendigvis ned i vekt. Hvilket kalorinivå som gir overskudd eller underskudd er både indiduelt og endrer seg over tid etterhvert som mån går ned. Det var hovedpoenget mitt. Håper det ble litt klarere nå 
P.S. Ikke glem helsefordelene ved lavkarbo. Dette burde være motivasjon nok til å ha lavkarbo som livsstil gjennom et langt og sunt liv.
Sist redigert av Chunky : 19-09-09 kl 14:29.
|