Sv: Vurderer å starte med ketolyse
Hei,
Noen kommer raskt i ketose andre buker noen dager. Mange går mye ned i vekt første uka mens noen kropper trenger litt tid på å omstille seg. Mye avhenger bl.a. av hvilket kosthold man har hatt og hvor mye overvektig man er.
Hvor langvarig kuren skal være, hmmm… jeg har vært i ketose mer eller mindre 1,5 år nå, har hatt et par korte pauser i forbindelse med jul og påske. Jeg ser det ikke som en kur men kosthold omlegging.
Det er viktig å få i seg nok grønnsaker, når det er sagt så har vel Skalemann færre kh pr dag enn ketolyse. For mange så er det slik at spiser de for lite kh så stopper vektnedgangen.
Ja, man kan spise sukkerfri sjokolade, men inntak av kunstig søtningsmidler kan hindre vektnedgang og være med på å opprettholde søtsuget. I tillegg så er det mange som får vodt i magen av søtningsmidlet maltitol.
Jeg har i utgangspunktet et godt øyemål, så jeg har bare kontrollveid hva grønnsakene veier. …men det anbefales at man veier nøye i begynnelsen til det sitter i fingrene, det er fort gjort å få for lite/mye.
Noen er faktisk i ketose selv når de spiser 40 kh pr dag, dette varierer fra menneske til menneske men 15 for damer da er man sikker på at man kommer i ketose. I tillegg så kommer det jo an på hvor de kh over 20 kommer fra, kommer de fra grønnsaker er det ikke så ille som om det er fra søtsaker.
Mange føler at man blir litt blytunge i beina, derfor anbefales det lett trening til å begynne med. Her finner du trenings delen av forumet, http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25
Mener å huske at minst 70 % fett.
Ja, man kan drikke te og kaffe på ketolyse men noen te-sorter og kaffen inneholder kh.
En av de vanligste nybegynnerfeilene er å drikke for lite vann og at man får i seg for lite fett.
Min erfaring er at når jeg får i meg nok fett i løpet av dagen så går jeg ikke å fyser på noe søtt.
|