Vis enkelt innlegg
Gammel 22-09-09, 08:01   #32
Kin
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2009
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av maria87, her.

Når det gjelder glutenallergi så får alle jeg kjenner stønad hver eneste mnd. Dog, forskjellig beløp alt ifra 300-1500kr pr mnd.(har stefamilie som har det og kjenner en del i den lokale forreningen)
Så det at det er noen som får er rett og slett spørs hvilken behandler du har på nav.

Jeg mener jeg skal ha muligheten å få stønad fordi jeg har økte utgifter til mat nå på lavkarbo og min inntekt som lærling dekker ikke halvparten ens en gang. jeg er sykelig overvektig - men det er ikke pga kosten som jeg hadde før men faktisk pga PCOS at jeg har gått opp over 25 kg på 6 (!) mnd, først nå med lavkarbo at jeg merker en sakte nedgang.
Når man har BMI over 40 så har man krav på hjelp i fra staten(faktisk).
Dog, det er mange nav kontor der ute som har saksbehandlere som ikke alltid er der for brukeren.
Jeg har fått snakka med en ny saksbehandler dit jeg skal flytte og hun mente jeg har rett på stønad pga utgift til mat er høyere enn et normalt kosthold. Og da har jeg dokumentert at jeg handler en gang i uken på tilbud, mest mulig for pengene og da er mitt matbudsjett høyt.

Ang. fedme - uansett pga PCOS, andre hormonlidelser osv

Jeg vil heller ha stønad til kost iallefall i en prøveordning en stund istedet for å legge meg på operasjonsbordet å ta operasjon som de fleste saksbehandlere jeg har snakket med i den siste tida - noe som ryster meg er at det virker som at norge - nav - vil ta fedmeproblematiken i norge med en skapell.

Hvis du fokuserer på at du er sykelig overvektig i stedet og får dette dokumentert så er det selvfølgelig noe helt annet da du eventuelt kan si at det er en type behandling. Jeg vil likevel ikke tro at du får. Det som er med regler for de stønadene du snakker om er for øvrig at det skal være noe som er å regne som unormale utgifter.

Som sagt så kjenner jeg ingen med glutenallergi som får dekket utgifter, men jeg sier ikke at ingen får det. Så mye ekspert er jeg nemlig ikke på området. Det jeg vet er at å spise helt normal mat, men utelukke noen matgrupper, ikke gir rett til stønad for mat.

Du kan lese mer om det i folketrygdeloven om du ønsker. Der står det nok ganske tydelig hva du har og ikke har rett på. Jeg kan se om jeg finner rett kapittel, er ikke sikker på hvilket det står under. Men hvis du vil søke selv og lete litt så kan du søke etter grunnstønad og hjelpestønad.

Det er ikke saksbehandleren som avgjør dette, det er loven som avgør dette. Bare så det er sagt. En saksbehandler kan ikke avgjøre slike ting. Men saksbehandlerens jobb er å vite nok om dette til å kunne hjelpe deg til å få svar på hva du har og ikke har rett på. Dersom du mener din saksbehandler tar feil så kan du ganske enkelt søke likevel. Dersom du får et negativt svar og fortsatt mener det er feil så kan du innhente ny dokumentasjon og be dem se på det på ny (det er raskeste vei) - dersom det heller ikke hjelper kan du sende inn en klage hvor du legger ved dokumentasjon på hva du har rett på.

Jeg høres sikkert litt streng ut her, men jeg jobber i NAV selv, om enn ikke med akkurat de tingene her. Og jeg vet veldig godt hvordan reglene er og jeg vet også at en saksbehandler i seg selv ikke har fullmakt til å vurdere utover det som står i loven - har du rett på det i følge folketrygdeloven, så har du rett på det. Klart at alle kan gjøre feil - men i utgangspunktet så er ikke NAV ute etter å nekte deg de pengene du har lyst på. Faktisk er NAV saksbehandlere heller ute etter å slippe utallige konflikter av brukere som tror vi sitter og ruger på pengene, så om det er mulighet for det så gir vi heller en gang for mye enn en gang for lite.

Tenk litt på det - for det er mye lettere å samarbeide når begge parter bare innser dette med loven. Dessuten er det en annen ting som er ganske slitsom, det er at man må sette frem krav. Ingen saksbehandler kan love deg noe som helst før kravet er satt frem og svaret kommer via vedtak. Dette fordi det igjen er en lov hvor man ikke kan love noe før all informasjon er på bordet. Og loven er ganske full av diverse unntak og hjemler, noe som gjør at man ofte må bruke en del tid på alle småtingene. Så de kan si hva du har krav på eller si noe om hva du ikke har - men om du mener saksbehandleren ikke ser hele saken, så kan du likevel sette frem krav.

Dokumentasjon på utgifter, dokumentasjon på sykdom, dokumentasjon på tapt inntektsevne, dokumentasjon på uføregrad, utprøving - det er ting som er helt nødvendige.

Det er dessverre slik i folketrygdeloven at den sier noe om hva man har rett på. Om man ønsker noe annet enn det som står der, så får man det ikke. Hvor vidt du kan få støtte her er jeg usikker på, jeg tviler. Jeg tenker at jeg er kanskje ikke like sykelig overvektig, men jeg er likevel overvektig - og da ville jeg kunne si at det var forebyggende = det ville endt opp med at alle som går på lavkarbodiett skal ha dekket utgifter... mens maten faktisk er helt normal mat. Personlig bruker jeg ikke mer penger når jeg går på ketose enn jeg gjør ellers. Faktisk.

Dersom saksbehandleren din gir deg noe fordi han/hun mener du godt kan få det - men at det ikke står i loven at du har rett på det - da stjeler den saksbehandleren penger fra staten og saksbehandleren begår da et lovbrudd. Det er tjenesteforsømmelse og saksbehandlingsfeil. Dersom du får utbetalt penger fra staten som du ikke har rett på vil det i ettertid føre til et tilbakebetalingskrav. Dersom saksbehandleren har gjort noe uetisk i sin vurdering ved å "stjele", vil denne kunne få sparken.

Sist redigert av Kin : 22-09-09 kl 08:06.
Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat