Vis enkelt innlegg
Gammel 22-09-09, 08:17   #7
Hillelille
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
Hillelille er ny på veien

Sv: I lys av Chunkys innlegg - spiser jeg for mye?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det neste jeg nevnte i innlegget var sultbehovet. Undersøkelser viser som sagt at sulten blir redusert når man inntar mindre karbohydrater. Det samme gjelder søtsuget. Dette er en komplisert prosess, men kort fortalt passer uttrykket "less is more" veldig bra på et lavkarbokosthold. Økt energiinntak fører til økt aktivitetsnivå ved at mer energi blir tilgjengelig (fremfor å lagres), mens redusert energiinntak reduserer aktivitetsnivået. Det siste kalles gjerne å gå i dvalemodus. Det er derfor ikke gitt at å sulte seg på lavkarbo gir den gevinsten man er ute etter.

Så alt henger sammen med alt. Det jeg forsøkte å si med innlegget mitt var at et kaloriunderskudd er det som primært fører til vektreduksjon. Det betyr ikke at et kalorioverskudd fører til økt vekt på et lavkarbokoshold - det gir bare mer overskudd og energi, og fører til et økt aktivitetsnivå. Men du går ikke nødvendigvis ned i vekt. Hvilket kalorinivå som gir overskudd eller underskudd er både indiduelt og endrer seg over tid etterhvert som mån går ned. Det var hovedpoenget mitt. Håper det ble litt klarere nå

P.S. Ikke glem helsefordelene ved lavkarbo. Dette burde være motivasjon nok til å ha lavkarbo som livsstil gjennom et langt og sunt liv.

Men vil ikke det, uten modifikasjoner, si at ettersom sulten reduseres med lavkarbokosthold, må man også øke fettandelen ikke bare for å forbrenne fett, men også for å holde seg på ett energiinntak tilpasset sin egen kropp og aktivitetsnivå? Altså litt lavere enn man trenger for å gå ned i vekt og akkurat det man trenger for å holde vekta? Jeg bare lurer...

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat