Sv: Lett og langt VS hardt og kort
Opprinnelig lagt inn av Jannicke, her.
Jeg må bruke ergometersykkel, og har en diskusjon med mannen min.
Jeg er dønn utrent, og når jeg stiller ergometersykkelen på "3" ( den går fra 1-8), altså, når jeg stiller den på 3 greier jeg ca 15 minutt, da er jeg peist, har vondt imlåra, er svett, og annpusten. Og gele i beina.
Sykkelen sier at pulsen da ligger på 140 ca....går litt opp og ned.
Men mannen min mener jeg skal stille motstanden på sykkelen ned, og ha puls på ca 100.
Og heller sykle 30 minutt.
Det gjorde jeg det, stilte den på "2", og sykla i 25 minutt, men puls på omlag 105-115. Men når jeg da var ferdig var jeg ikke rød i fjeset, ikke annpusten, og ikke svett på ryggen.
Bare litt gele i beina.
Så, hvem har rett?
Min mann eller jeg??
Hvordan skal jeg trene, 15 minutt og bli skikkelig sliten, eller 30 minutt og ikke bli sliten?
Dere har begge rett. Tror jeg. Ettersom jeg har forstått er det lange økter på lav intensitet som brenner mest fett. Men intervalltrening som veksler mellom høy og lavere intensitet gir bedre kondis. Da bør man ta kortere økter.
Det beste er vel å kombinere de to. Om du sykler fire ganger i uka, så tar du to av hver, annenhver gang eller noe. Ta gjerne en hviledag etter intervall-/høyintensitetsøkten.
Jeg har nettopp begynt å sette meg inn i sånt, så mye mulig at jeg tar helt feil altså. 
Min ergometersykkel går også fra 1-8. Jeg har pleid å sykle fort på 4, og så økt hvert 5. minutt til 8, eller jeg har vekslet mellom 4 og 8. Jeg trodde det var intervalltrening, men jeg har nok hatt greit høy puls hele tiden, så det har nok ikke vært så mye intervall som jeg trodde. Intervall er visst lav puls - høyere puls i intervaller.
|