Vis enkelt innlegg
Gammel 23-09-09, 18:13   #5
Margrethe
Medlem

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Margrethe er ny på veien

Sv: Lett og langt VS hardt og kort

Man skal jo kjenne man har trent, det er da endorfinkicket kommer og man kjenner hvor fantastisk godt det er å bruke kroppen sin. Derfor ville jeg gått for forslaget til noen av dem over her, 15 minutter på lavt nivå og 15 minutter så du virkelig kjenner det. Jeg tror ikke verken fettforbreningen eller kondisjonseffekten er særlig stor om du kun er litt skjelven i beina (det skyldes nok uvant belastning) og ikke andpusten, varm eller rød.

Jeg har trent mye med pulsklokken min. For min kropp gir 45 minutter lett gange ca 250 kcal forbrent. 45 minutter step gir ca 600 kcal forbrent. Fettandelen i kalorier er omtrent den samme - ca 50% fra fett ved gange og ca 20% på step. Forskjellen ligger i resten av kaloriene som forbrennes - ved å øke intensiteten forsvinner totalt sett mer enn dobbelt så mange kalorier. Og - når man ikke har karbohydratlagre å ta av, så må jo den energien kroppen bruker uansett tas fra fettlagre. Dermed blir lav intensitet med høy fettforbrenning prosentvis ikke det mest optimale.

Sist redigert av Margrethe : 23-09-09 kl 18:30.
Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat