Vis enkelt innlegg
Gammel 23-09-09, 21:09   #4
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Hvorfor sprekker man?

Opprinnelig lagt inn av Lillevoff, her.

Så... hvorfor går man på en sprekk?

Godt, og for meg snart høyaktuelt spørsmål, siden jeg begynner på ketolyse om noen dager

Jeg tror det kan være mange ting:
* Hvis det skjer noe som skaper psykisk stress så vil de som er vant til å håndtere problemer med (over)spising fra før av være mer tilbøyelige til å hive seg over sjokoladen.

* Man føler at "man går glipp av noe" når alle de andre velter seg i karbo-mat/godteri - og selv om all fornuft tilsier at man ikke gjør det så kan den følelsen sitte lenge i. Jeg tror også at mange har pleid å belønne seg selv med søtsaker (ref. kosepoengene på Grete Flode). Nå er denne muligheten for belønning borte - og følelsen av å ha mistet noe verdifullt er der og tynger en ned. Belønningen er selvsagt bedre helse, men det kan jo ikke puttes i munnen.

Og følelsen av savn blir gjerne godt fyrt opp under av de rundt deg som synes sååå skrekkelig synd på deg fordi du ikke kan spise kake/godis/brød/poteter etc. Interessant at om man sier man er allergisk mot ett eller annet så forstår alle det, men hvis du sier at brød ikke er bra - ja, da er du klar for innleggelse.

* Søtstoffer. Man opprettholder suget ved å spise ting med søtstoffer i - aspartam, xylitol, sucralose osv. Dette er sikkert individuelt, men jeg skal ligge unna alt av søtstoffer mens jeg er i ketose fordi jeg rett og slett ikke tar sjansen på å få i meg noe av det over. (Og aspartam har jeg ligget unna lenge uansett).

Sikkert like mange meninger som det er brukere på forumet om dette, blir gøy å følge denne tråden

Sist redigert av jvb : 23-09-09 kl 21:09. Årsak: typos
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat