Jeg er jo overvektig, så hvorfor ikke si det rett ut?
Jeg forundrer meg over alle "godhjertede" mennesker, både nær familie og venner og andre jeg ikke kjenner så godt, som kommer med rare kommentarer om min overvekt. Ikke at jeg mener noen skal si noe rett ut, og heller ikke at jeg selv bringer det så ofte på bane, men: - BMI sier jeg er alt for overvektig
- Jeg må gå i stormotebutikker for å kjøpe klær
- Jeg mistrives med meg selv
- Jeg har skapene fulle av klær jeg ikke passer
- Jeg har problemer med å komme meg opp fra golvet når jeg leker med barna mine
- Jeg har problemer med påkledning og sko
- Det buler i alle retninger når jeg setter meg på en stol
- Det er helt klart at jeg trenger å ta av 30-40 kg
Kunne ha lagt til mange punkter her, men så kommer det:
Hvis jeg bringer det å bane, så får jeg veldig ofte sånne trøstekommentarer som: - Å nei, du er jo ikke så overvektig, du
- Jeg har aldri sett på deg som tykk
- Du har jo så fine klær, du ser ikke tykk ut, da skjuler du det godt
- Du kan umulig ta av 30-40 kg, da blir du jo syk (selv om da jeg veide det sist, syntes jo alle jeg var normal)
- Bla-bla-bla
Altså, hva er vitsen? Tallenes tale er klare og alle kan se hvordan jeg ser ut og jeg kan fortelle hvordan jeg har det. Hvorfor kan jeg ikke bli tatt på alvor? Jeg trenger ingen trøst for å være den jeg er nå, jeg vil jo ikke være sånn! Det hadde vært så mye mer realt om de hadde sagt f eks: - Jeg forstår du sliter med det og jeg håper du finner en måte å hanskes med problemet
- Om du vil, kan vi gå en tur en kveld, så får vi snakket litt og forbrent noen kalorier
- Tenk om du hadde klart å nå målene dine, så kunne du ha passet den og den kjolen. Jeg støtter deg gjerne på veien mot målet.
etc...
Er det noen som forstår hva jeg mener?
Jeg reagerer omtrent med sinne når jeg får sånne trøstekommentarer. Ærlig talt. Men mange har ikke opplevd overvekt på kroppen og vet ikke hva de snakker om.
Bare et lite hjertesukk. Hører gjerne fra andre som har opplevd det samme.
(Og ja, jeg vet "det ikke er noe vondt ment og de prøver bare å være hyggelige", men det er ikke det jeg prøver å få fram her).
|