Vis enkelt innlegg
Gammel 24-09-09, 22:51   #1
xtra
Medlem

xtra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 59
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Forbauset over sykehusmat

Jeg har i grunnen trodd at det mest var en gammel myte at sykehusmat er så dårlig. I tillegg har jeg tenkt at "dårlig" i hovedsak handlet om smak - at sykehusmaten kanskje kunne være litt kjedelig og vassen på smak siden den lages på storkjøkken og sikkert ikke alltid serveres helt nylaget.

Jeg har vært pasient ved St.Olav flere ganger de siste årene, også etter at jeg begynte å spise lavkarbo, og har ikke reagert spesielt på maten, verken i positiv eller negativ retning. Den har vært grei nok sett i forhold til standard norsk kosthold. Men nå har datteren min vært innlagt en ukes tid, og jeg har sett hva slags mat hun har fått servert. Noe må ha skjedd med budsjettene, for maten var rett og slett av dårlig kvalitet. Dette er ting jeg la merke til:

• Det ble nesten ikke servert grønnsaker i det hele tatt. En råkostsalat som faktisk inneholdt både purre, kål, kålrot og gulrot var et lyspunkt en av dagene. Men maten som ble servert sammen med råkosten var en tung, tung "skinke"-grateng med ufattelige mengder makaroni og melet hvit saus.
  • Det som skulle forestille kjøtt og fisk til middag bestod bare av blandingsprodukter, pølser, fiskekaker, kjøttboller etc. Det var til og med brukt farse i lasagnen. Klart det er et økonomisk spørsmål, men hver eneste dag?
  • Grøtaktig tomatsuppe med mer makaroni enn tomat. Den smakte ketchup.
  • Ikke grovt brød, mest kneiplignende brød samt loff til suppe og pasta.
  • Wasa Frokost og et par ganger Wasa Husmann. Ingenting helkorn eller med fiber.
  • All kornmaten jeg så inneholdt hvete.
  • Ingen yoghurt, verken vanlig eller lett.
  • Skinke- og osteskiver har stort sett vært eneste proteinkilde til frokost, i svært begrensede mengder. Ellers syltetøy, brunost og makrell i tomat (som er bra men inneholder mye sukker). Noen små agurkskiver til. Og paprika en dag så jeg.
  • Salat besto av et vaskefat med kinakål med et par tomater i båter oppi. Thousand Island-dressing til, selvfølgelig.
  • Merkelig kombinasjoner: En lunsj bestod f eks av pastaskjell, ostesaus (fra pose, selvfølgelig) og små fiskekaker. Ingenting grønt å se.
  • Ingen frukt bortsett fra et fat med to småskrukkede appelsiner på. De lå der fremdeles da hun ble skrevet ut. Men det stod kaker/vafler/gjærbakst fremme til kaffen.

Som datteren min oppgitt sa: "Folk som må spise denne maten over tid kommer virkelig til å bli syke. Og sikkert overvektige også, det går da ikke an å unngå å legge på seg når man får bare slik mat." Hun mente at hun ville spist like sunt om hun hadde kjøpt all maten på 7-Eleven, og det tror jeg hun har rett i.