Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?
Jeg har ME.
Hva det kommer av er det jo stadig strid om. På diagnosearket mitt står det "postviralt utmattelsessyndrom", og indremedisiner mener altså at det var infeksjons-utløst (det er ca 10 år siden jeg ble syk). Det er en klassifisert nevrologisk lidelse, likevel er det stadig mange som insisterer på å henvise til psykiatrien og behandlingsopplegg som går mest på kognitiv terapi. (Selv tror jeg nok at det kan være til hjelp hva angår å håndtere lidelsen, men ikke nødvendigvis kurere den.) En sympatisk psykolog jeg hadde gleden av å diskutere det hele med mente at det dreide seg om et sentralnervesystem som var som en "smelta sikringsboks", at kroppen min etter en periode med stort fysisk OG psykisk stress hadde falt litt sammen under presset, adrenalin -> kortisol -> kjipt, lala. Det er mye uenighet, og jeg har mine synspunkter, som ikke nødvendigvis sammenfaller med andres. Noen konkret "årsak" til ME er altså ikke kjent ennå (selv om en mann ved navn Meirleir mener å ha utviklet en sikker test), og mange flinke mennesker har pushet hardt for å få de politiske partiene til å programfeste å vie mer penger til biomedisinsk forskning på denne sykdommen spesifikt.
At ME blir stadig mer vanlig - ja, det gjør det, på samme måte som astma og diverse allergier og også kreft har blitt "stadig mer vanlig" over lengre tidsperioder. Det er litt slitsomt å spekulere i hvorfor, men det blir jo nærliggende å anta at det handler om stressfaktorer, ting en kropp (eller et sinn, uten at jeg godtar psykologiseringen av den grunn) ikke er helt i stand til å håndtere. ME-syke blir jo også ofte intolerante for en del "vanlig" mat, gluten og laktose for eksempel, og jeg tror det er her en del av bedringsaspektet ved lavkarbo kommer inn for veldig mange.
Jeg kjenner selv at jeg har litt mer ro i kroppen når jeg holder meg unna sukkerkarusellen - fordi jeg slipper blodsukkermareritt i tillegg til de problemene jeg har i forhold til sykdom. 
|